اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تله تورم فزاینده

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران

🔺بنابر پیش‌بینی بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران طی سال جاری منفی ۵.۳ درصد و بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول منفی ۶ درصد خواهد بود. اگر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول محقق شود، اقتصاد ایران در امسال ۱۶ درصد کوچک خواهد شد. براساس برآورد بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال ۹۷ و ۹۸ با احتساب نفت به ترتیب منفی ۵.۴ و منفی ۶.۵ درصد بوده است.

🔺ارزش افزوده صنعت ساخت طی هشت سال گذشته، منفی بوده است. این شاخص از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به ۹۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسیده که کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

🔺مصرف بخش‌ خصوصی و دولتی از سال ۱۳۸۳ تاکنون منفی بوده است. مصرف بخش‌خصوصی طی سال گذشته به میزان خود در سال ۱۳۸۷ رسیده است و نشان می‌دهد که طی ۱۱ سال گذشته، مصرف بخش ‌خصوصی هیچ‌گونه افزایشی نداشته است.

🔺برآوردها نشان می‌دهد که پایه پولی کشور تا پایان سال ۱۳۹۸ به ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است. در سال گذشته، این شاخص به طور متوسط هر ماه ۲.۴ درصد رشد داشت که این اتفاق در اقتصاد کشور بی‌سابقه بوده‌است. بانک‌ مرکزی برای امسال تورم ۲۲ درصدی را هدفگذاری کرده است اما اگر میانگین تورم سه ماه ابتدای امسال را مدنظر قرار دهیم، تورم امسال به ۲۸ تا ۳۰ درصد خواهد رسید.

🔺پیش‌بینی‌ها حکایت از کسری بودجه ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۹ دارد. به این ترتیب، کسری بودجه دولت ماهانه حدود هزار میلیارد تومان خواهد بود و دولت هر هفته با ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه خواهد شد.

🔺«کوچک کردن دولت و کاهش هزینه‌ها»، «جایگزینی تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی با عرضه اوراق قرضه دولتی با نرخ جذاب برای بازار»، «افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق توسعه پایه‌های مالیاتی» و در نهایت «تسریع در عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی در بورس» راهکارهایی برای تضعیف دمنده‌ها در تنور تورم است

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن