اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تلاش برای کاهش وابستگی زنجیره تامین صنعت جهان به چین

تلاش ترامپ برای انتقال زنجیره تامین درحالی ادامه دارد که شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری سنگینی در چین انجام داده و برای تولید به جمعیت 1.4 میلیارد نفری این کشور متکی اند.

سفیران باران – یکی از وعده های ترامپ بازگرداندن کارخانه ها و تشکیل زنجیره تامین صنعتی در ایالات متحده آمریکا بود. این روزها با همه گیری بیماری کرونا که دولت ترامپ مقصر اصلی در این بحران را دولت چین می داند، تلاش برای عمل به این وعده بیشتر هم شده است.

رویترز نوشت مسئولان در دولت ترامپ اعلام کرده اند برای حذف چین از زنجیره تامین صنعت جهان به یک راه حل خلاقانه رسیده اند. اجرای این راهکار با تحمیل تعرفه های جدید به واردات از چین همراه است که نوعی مجازات برای آن به عنوان مسبب همه گیری بیماری کروناست.

تخریب اقتصاد و افزایش شمار تلفات

این روزها  تخریب اقتصاد و افزایش شمار تلفات بیماری کرونا در آمریکا به اهرمی برای دولت ترامپ تبدیل شده تا وابستگی خود را به زنجیره تولید و تامین در چین کاهش دهد.

کیت کراچ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی این حرکت را برای امنیت ایالات متحده ضروری دانسته است. بعضی اخبار از احتمال برقراری مشوق های مالیاتی برای کاهش تبادلات شرکت های آمریکایی با طرف های چینی می گوید. وزیر امور خارجه آمریکا هم در ۲۹ آوریل اعلام کرد که با دولت های استرالیا، هند، ژاپن، نیوزلند، کره جنوبی و ویتنام برای پیشبرد اقتصاد جهانی وتغییر ساختار زنجیره های تامین گفت وگو می کند. ممکن است کشورهای آمریکای لاتین هم در این انتقال با این گروه همراه شوند.

پیشی گرفتن از آمریکا

براساس داده های سازمان ملل متحد، چین در سال ۲۰۱۰ با پیشی گرفتن از آمریکا به عنوان برترین تولیدکننده در جهان شناخته شده است. این کشور ۲۸ درصد از بار تولید در جهان در سال ۲۰۱۸ را به دوش کشیده است.

همه گیری کرونا هم چنین نقش حیاتی چین در زنجیره تامین داروهای عمومی مورد نیاز در ایالات متحده آمریکا را هم نشان می دهد.

تلاش ترامپ برای انتقال زنجیره تامین درحالی ادامه دارد که شرکت های آمریکایی سرمایه گذاری سنگینی در چین انجام داده و برای تولید به جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری این کشور متکی اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن