اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تلاش برای تولید بیشتر و تامین کادر درمان

شهاب جوانمردی،مدیر کارگروه استارت آپ ها، پویش نفس

پویش نفس از زمان تشکیل و جذب اعضا از بدنه بخش خصوصی، اهداف عملیاتی و کمی را در دل خود تعریف کرده است، با این حال شاید بتوان گفت مهم تر از این اهداف، حرکت بخش خصوصی به طور جدی برای رویارویی با آسیب های ناشی از کرونا و کمک به مردم در این بحران است. نکته مهم از نظر من در کنار مردم بودن در این شرایط سخت است. مردم امروز با انواع و اقسام گرفتاری ها دست و پنجه نرم می کنند که از سلامت تا دغدغه های اقتصادی شان را در بر می گیرد و اگر پویش بتواند از ابعاد این دغدغه مندی و نگرانی ها کم کند، کار بزرگی کرده است. من حرکت پویش را حتی در فاصله کوتاهی از تشکیل پویش، در شرایطی که فعالیت های آن به طور جدی و گسترده پوشش خبری داده نشده و این پویش در شبکه های اجتماعی پرفشار ظاهر نشده بود، مثبت ارزیابی می کنم  و امیدوارم در پایان به دستاوردهای بیشتری برسیم. به ویژه که فعالان حوزه اقتصاد نوآوری و شرکت های دانش بنیان و نوآور هم به پویش پیوسته اند تا با اتکا به فناوری، مسیر عبور مردم از بحران را هموارتر کنند.
پویش نفس، در دو مسیر حرکت می کند که یکی کمک به مردم برای عبور از بحران و دیگری کمک به کسب وکارهای آسیب دیده از بحران همه گیری کروناست. البته باور دارم که نگاه پویش نفس فراگیر است و تلاش می کند با هر آنچه در توان دارد، به کمک همه بیاید. چه کادر درمان و پزشکان و پرستاران که در پیشانی مبارزه با بیماری هستند، چه مردم عادی  که مبتلا نشده اند و چه بیماران کرونایی، چه صاحبان کسب وکارهای در معرض آسیب و …. در این پویش دیده می شوند اما اثرگذاری پویش بر همه این اقشار منوط به ابزارهای مختلف و امکانات آن است. نکته مهم دیگر میزان علاقمندی و همکاری به دولت است که تا امروز در جلسه های مختلف، از پویش و کارهای آن استقبال کرده اند. با این حال نباید از یاد برد که ما به عنوان فعالان بخش خصوصی، در پویش نفس مستقل از دولت کار می کنیم. اینکه دولت از پویش نفس استقبال می کند یا خیر و آیا از آن حمایت می کند یا خیر، یک بحث دیگر است اما ما به عنوان یک سازمان مردم نهاد و دارای پایگاه اجتماعی برای غلبه بر این بحران و کمک به مردم و حمایت از آنان تلاش می کنیم. امید ما این است که همه در اندازه توان خود و متناسب با ابزارهایی که در اختیار دارند، از آسیب دیدگان این بحران حمایت کنند.
استارت آپ ها و مقابله با کرونا
در کارگروه استارت آپ ها، از ظرفیت شرکت های نوآور در دو دسته فعالیت استفاده می کنیم. شرکت های نوآور در وهله اول تلاش می کنند طیفی از ابزارها، مواد ووسایل مورد نیاز حوزه درمان را تامین کنند. شرکت ها روی تولید بیشتر تجهیزات تمرکز کرده اند و وقتی از شرکت ها صحبت می کنیم، نه به معنای شرکت ها و بنگاه های محدود به یک شهر و استان، بلکه شرکت ها و بنگاه ها در همه استان ها و شهرهای کشور است. دستگاه های مورد نیاز برای تولید هرچه بیشتر تجهیزات و نیازمندیهای بخش درمان، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات کمک تنفسی از اقلام مورد نظر و اصلی در برنامه های شرکت های نوآور است. شرکت هایی که پییشتر این اقلام را تولید می کردند، تولید خود را افزایش دادندو شرکت های دیگر هم به جمع آن ها پیوسته اند.
در وهله دوم، شرکت های نوآور برای تسهیل گری وارد کار شده اند. برای مثال یک مجموعه اقتصادی برای ارائه خدمات خود به کادر درمان تخفیف هایی را در نظر گرفته است. در موارد مشخصی زیرساخت های خدمت رسانی به کادر درمان فراهم شده و منتظر اعلام و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هستیم تا خدمات را ارائه کنیم. یک مجموعه فروشگاه زنجیره ای برای عرضه کالا با سود صفر اعلام آماده کرده و یک استارت آپ دیگر در زمینه تسهیل پرداخت ها وارد مذاکره شده است. تلاش کردیم زیرساخت ها و بسترهای اطلاعاتی لازم برای تهیه یک نقشه از مراکز درمانی و نیازمندهای آنان را فراهم کنیم تا در زمینه مدیریت منابع و آمادگی بیشتر برای مبارزه با این بیماری به بخش درمان کمک کنیم.
روزمردها
یک بحث دیگر در پویش نفس حمایت از کسب وکارهاست اما در مورد فعالان حوزه گیگ اکونومی و افراد روزمزد به راه حل حتمی نرسیده ایم. در دیگر کشورهای دنیا خطوط اعتباری برای حمایت از صاحبان این مشاغل تخصیص داده شده و تخفیف هایی را در نظر گرفته اند. یارانه هایی هم به صاحبان این مشاغل که درگیر کرونا شده اند، پرداخت می کنند. به نظر می رسد در کشور هم رویه درست حمایت های مالی و تزریق کمک به این افراد از سوی دولت هاست و البته تشکل های مردم نهاد می توانند برای کاهش هزینه های زندگی یا افزایش بهره وری این مشاغل به کمک بیایند.
آینده
حدس می زنم بحران کرونا دست کم تا پایان اردی بهشت ماه و حتی خردادماه با ماست و پس لرزه های آن را در سه ماه پس از آن حس می کنیم. تا کسب وکارها به مدار اولیه باز گردند به زمان نیاز داریم و البته این سوال هم مطرح است که آیا می توانند دوباره مثل گذشته کار کنند یا خیر؟نکته دیگر آمادگی برای رویارویی دوباره با بحران های مشابه در نیمه دوم سال است که باید برای آن هم به طور ویژه به تمهیداتی فکر کرد.
*شهاب جوانمردی،مدیر کارگروه استارت آپ ها، پویش نفس، آینده نگر

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن