اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تقید فنلاند به تحریم‌ها بیش از متولیان است/ فعلا تجارت کالایی با فنلاند نداریم

ایلنا

غلامحسین جمیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد آخرین وضعیت تجاری ایران و فنلاند اظهار کرد: کشورهای اسکاندیناوی از لحاظ مختلف مانند جمعیت، الگوی مصرف و سایر رفتارهای عمومی کشورهای متفاوتی هستند. با توجه به اینکه سال‌ها ایران به دلایل مختلف از بازارهای سطح اول دنیا دور مانده و تا کنون دسترسی‌ها برای حمل‌ و نقل ارزان قیمت به فنلاند نداشتیم، محدودیت‌هایی در تجارت با این کشور داشته و میزان تجارت دو کشور زیاد نبوده است. 
وی افزود: فنلاند شدیداً مقید به مقررات بین‌المللی است و تحریم‌ها را حتی جدی‌تر از متولیان آن دنبال می‌کند. از این جهت محدودیت‌های تجاری بین ایران و فنلاند ایجاد می شود که اجازه توسعه روابط بین دو کشور را نمی‌دهد. از طرف دیگر موقعیت خاص و استراتژیک ایران از جهات مختلف مانند کریدور جاده‌ای، راه‌های ریلی، جمعیت، حضور در کانون نفتی، خطوط انتقال برق و..‌. ویژگی‌های مهمی را برای ایران حفظ کرد که می‌تواند موقعیتی برای فرصت‌های تجاری ایجاد کند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فنلاند با اشاره به ایجاد کریدور بین دو کشور گفت: این کریدور می‌تواند محدودیت‌ها و ضعف‌های گذشته را جبران کند. اگرچه تجارت کالا با فنلاند نداریم اما قرار گرفتن ایران در مسیر این کریدور می‌تواند زمینه‌سازی برای سال‌های آینده باشد تا زمینه اتفاق جدیدی در تجارت دو کشور در سال‌های آینده فراهم شود.
وی اضافه کرد: بسیاری از کشورها مانند کشورهای جنوب شرقی آسیا تلاش دارند تا در رقابت دست‌یابی به بازارها و حفظ آن تلاش کنند و با رقابتی کردن قیمت‌های کالاهای خود فرصت‌های صادراتی را به نفع خودشان تغییر دهند. بخش مهمی از قبیل هزینه‌ها مربوط به لجستیک است بنابراین این کریدور می‌تواند برای کشورهایی مانند هند، چین، همسایگان ما و کشورهای عربی کمک کند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. اگر ایران به دلایل مختلف بخشی از رقابت‌های اصلی را از دست داده خلق این کریدور می‌تواند برای کشور بسیار حائز اهمیت باشد تا از روابط خود این کشورها بهره بیشتری ببرد.
جمیلی خاطرنشان ساخت: نگاه ما باید به گرفتن تکنولوژی باشد. در رابطه با فنلاند باید کسب تکنولوژی، حضور در کسب و کارهای جدید، استفاده از مطالعات فنلاند در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی از محورهای اصلی روابط ما با این کشور باشد. وقتی از تجارت صحبت می‌شود همه فکر می‌کنند که باید کالای فیزیکی رد و بدل شود اما در دنیای امروز مسائل مختلفی مانند انتقال تکنولوژی می‌تواند تجارت باشد. فنلاندی‌ها می‌توانند از این نظر برای ایران کمک کننده باشند. ایران نیروی انسانی بسیار قوی دارد که می‌تواند در کنار این قابلیت‌های فنلاند قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن