اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تقاضا برای خرید مصنوعات طلا کاهش یافته است

محمد کشتی آرای، تحلیل گر بازار طلا و سکه

سفیران باران – واحدهای فروش طلا و جواهر از اول اردیبهشت ماه سال جاری کار خود را پس از بیش از یک ماه تعطیلی آغاز کرده‌اند. باوجود تعطیلی این واحدها، با توجه به رشد قیمت‌های جهانی طلا و ارز، قیمت طلا و جواهر در داخل هم روند صعودی را طی کرد. درحالی که در بازار به دلیلی تعطیلی هیچ دادوستدی انجام نمی‌شد.

در یک هفته اخیر در بازار داخل، باتوجه به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، با وجود افزایش قیمت جهانی طلا، به ثبات نسبی در قیمت ها رسیدیم و محدوده نوسان به طور تقریبی در بازار طلا و سکه و جواهر یک درصد بوده است.

تقاضا برای خرید طلا و مصنوعات آن در بازار کاهش یافته اما تقاضای خرید سکه با هدف سرمایه‌گذاری در دو هفته پس از بازگشایی رشد کرده است. خرید سکه البته هیچ ارزش افزوده‌ای برای صنف طلا و جواهر ندارد. بنابراین نمی‌توان از اثر مثبت رشد این تقاضا بر صنعت طلا گفت.

طلا کالایی با قدرت نقدشوندگی بالاست. با توجه به تعطیلی پنجاه روز صنوف و کاهش درآمد بخش عمده‌ای از کسب وکارها، بخشی از خانوارها تلاش می‌کنند نیاز به نقدینگی را از محل فروش طلا جبران کنند. با توجه به رکود بازار طلا و جواهر، بسیاری از واحدهای جواهرفروشی نقدینگی لازم برای خرید طلای مردم را در اختیار ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن