اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تشکل‌ها منبع اصلی دانش اجرایی اقتصاد هستند

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در پیامی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، بر نقش بی‌بدیل تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌گیری بهینه تاکید کرد و خواستار هم‌فکری دولت پیش از اتخاذ تصمیم با این نهادهای بخش خصوصی شد.

هیچ اقتصادی در جهان بدون توجه به دو اصل ایجاد فضای آزاد و رقابتی و بازی گرفتن کنشگران واقعی در اقتصاد به توسعه دست پیدا نکرده‌است. از این منظر می‌توان کشورهای هند، برزیل، مالزی، کره‌جنوبی، سنگاپور و حتی چین را می‌توان نام برد. متاسفانه هر دوی این رویکردها در ایران معاصر چندان جدی گرفته نشده است. ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی که دستوری صریح و روشن برای خصوصی‌سازی واقعی و مشارکت بخش خصوصی بود، در عمل به انحراف کشیده شد.

در قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار هم تاکید شده که دولت باید پیش از هر تصمیم اقتصادی، ‌از مشورت نهادهای تخصصی مانند اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌های اقتصادی استفاده کند. اما این ماده قانون هم مورد اعتنای جدی قرار نگرفت. باید توجه داشت که ذی‌نفعان در هر تصمیم‌گیری می‌توانند فرآیندهای دستیابی به تصمیم درست و اجرای دقیق را فراهم آورند.

خوشبختانه تشکل‌ها در اقتصاد ایران با وجود موانع مختلف به رشد و بلوغ فکری و رفتاری خوبی رسید‌ه‌اند و طی یک دهه گذشته برتعداد آنها نیز افزوده شده ‌است. این تشکل‌ها به واقع منبع اصلی دانش اجرایی اقتصادی در رشته‌های مختلف به حساب می‌آیند. خبرگان و ریش‌سفیدان هر صنف در دل تشکلی حضور دارند که با رصد دقیق تحولات پیرامونی خود پیش از هر نهاد دولتی به جمع‌بندی در مورد آینده اتفاقات دست‌ پیدا می‌کنند. اتاق‌های بازرگانی، با نگاهی واقع‌بینانه از نقش این تشکل‌ها غافل نشدند و آنها را به کار گرفته‌اند ولی نظام دولتی همچنان به این اصل کم‌توجه است یا اینکه ذی‌نفعان را گاهی زیردستان تعریف می‌کند. نباید از نقش تشکل‌ها غفلت کرد. آنها در هر جامعه‌ای ستون‌های محکم اقتصاد به حساب می‌آیند. پیش از هر تصمیم‌گیری، موقعیت و دانش ذی‌نفعان را جدی بگیریم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن