اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تشخیص دردها کافی نیست

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در سرمقاله شماره آبان ماه نشریه آینده نگر از لزوم حل بحران های واقعی در اقتصاد ایران و اصلاحات ساختاری نوشته است. به نوشته خوانساری «دولت درد را تشخیص داده است و به نکات کلیدی اشاره می کند اما آیا همین اندازه کافی است؟ تشخیص به معنای درمان نیست. دولت گذشته هم آگاهی کافی در مورد مسائل اقتصاد کشور داشت اما مسیر خودش را در پیش می رفت. برای حل بحران های اقتصاد ایران، برنامه ریزی، شجاعت در عمل و دوری از رفتارهای سیاسی لازم است. امروز به واقع پایگاه فکری و سیاسی دولت برای مردم اهمیت چندانی ندارد و عملکرد است که به دولت نمره قبولی یا ردی می دهد».
در آینده نگر ۱۱۳، مسائل اقتصاد ایران و جهان در یادداشت هایی از کارشناسان و اساتید دانشگاه از جمله مرتضی افقه، آلبرت بغزیان، کورش احمدی، حسین واله، حسین حقگو، شیرین احمدنیا، فربد زاوه، حسین غلامی، کمال اطهاری و فریدون مجلسی بررسی شده است.
در بخش «روایت» تازه ترین شماره آینده نگر، کامران ندری تحلیل گر مسائل بانکی، پدرام سلطانی نائب رییس سابق اتاق ایران و هادی حق شناس تحلیل گر مسائل اقتصادی از سونامی خرید ملک در ترکیه و چرایی  افزایش تمایل ایرانیان به خرید خانه در کشورهای همسایه گفته اند.
بخش «راهبرد» شماره آبان نشریه آینه نگر به بحران مهاجرت اختصاص یافته است. در این بخش مقصود فراستخواه از تحلیل گران مسائل اجتماعی، از احساس غربت در وطن به عنوان تهدیدی بزرگ برای آینده گفته است. به گفته محمد توکل، جامعه شناس  ۷۰ درصد از دانشجویان دکتری قصد مهاجرت دارند و مهرداد عنابستانی، جامعه شناس و نویسنده کتاب تمنای رفتن، در گفت وگو با آینده نگر از تمنای رفتن و ذهنیت ایرانی ها گفته است.
تکرار سیاستگذاری های نادرست، موضوع بخش «توسعه» تازه ترین شماره آینده نگر است. علی ربیعی، سیاستمدار، احمد بخارایی جامعه شناس، حسین سلاح ورزی نائب رییس اتاق ایران، محسن جلالپور فعال اقتصادی، خالد توکلی جامعه شناس توسعه معضلات اصلی در سیاستگذاری در ایران را در گفت وگو با آینده نگر بررسی کرده اند.
در بخش «نگاه» شماره آبان آینده نگر، اینترنت و فرصت سازی های آن در اقتصاد ایران بررسی شده است. علی اصغر سعیدی جامعه شناس اقتصادی، شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و حسین بیانی محقق اکونوفیزیک  و استاد دانشگاه از آثار مثبت اینترنت در زندگی و اقتصاد بشر گفته اند.
در بخش های «جریده»، «همسایه ها»، «کارآفرین»، «آینده پژوهی»، «چشم انداز» و «اکونومیست» تازه ترین مقالات و مطالب در نشریات اقتصادی معتبر جهان ترجمه به چاپ رسیده است.  «چطور ایالات متحده صلح را رها کرد و جنگ را ساخت»، عنوان کتاب ضمیمه این شماره آینده نگر است.
نسخه الکترونیک شماره ۱۱۳ نشریه آینده نگر را اینجا بخوانید.
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن