اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تردید بر بازار ارزهای مجازی سایه انداخت

ارزش بیت کوین که در هفته جاری به آستانه ۶۰ هزار دلار رسیده بود، در روز سه شنبه با کاهش بیش از هشت هزار دلاری به ۴۸ هزار دلار سقوط کرد و تردیدها درباره رالی مسحور کننده این ارز مجازی را قوت بخشید.
به گزارش بلومبرگ، قیمت بیت کوین با کاهش ۱۲.۵ درصدی در روز سه شنبه به ۴۸.۰۷۱ دلار رسید و در ساعات ۸.۱۶ دقیقه صبح به وقت لندن، کمتر از ۵۰ هزار دلار معامله شد. هم چنین بیت کوین در روز دوشنبه ۱۷ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. این درحالی است که بازدهی این ارز مجازی در یک سال گذشته ۳۹۰ درصد بوده است.
بیل گیتس، موسس مایکروسافت و ژانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا آخرین شخصیت های اثرگذاری هستند که درباره بیت کوین اظهارنظر کردند.  گیتس نسبت به شیدایی سرمایه گذاران در بازار ارزهای مجازی هشدار داده بود و ژانت یلن هم گفته بود بیت کوین یک ابزار ناکارآمد برای انجام معاملات است.
اما در پشت صحنه چه خبر است؟ آغاز روند بهبودی اقتصاد جهانی پس از همه گیری کرونا، بانک های مرکزی جهان را به تسهیل سیاست های پولی مجبور می کند، سیاست هایی که به رشد ارزش بیت کوین می انجامد.
در سطح تکنیکال ارزهای مجازی به نظر منبسط می آید. مت مالی، استراتژیک ارشد بازار می گوید بیت کوین بیش از اندازه خریداری شده است. گیتس و یلن هم درباره نقش آفرینی شرکت تسلا و ایلان ماسک، موسس و مدیر این شرکت بحث کرده اند. ایلان ماسک در توئیتر نوشت قیمت بیت کوین به نظر بالاست اما هم چنان برای حفظ پول نقد خوب است. تسلا در ماه جاری از خرید ۱.۵ میلیارد دلار بیت کوین خبر داد در حالی که که شرکت میکرواستراتژی فروش اوراق قرضه را تا ۹۰۰ میلیون دلار برای خرید توکن های بیشتر افزایش داد.
طرفداران بیت کوین هم چنان باور دارند این ارز مجازی در برابر ریسک هایی مثل تورم مقاوم است و با استقبال  بیشترسرمایه گذاران در طولانی مدت به سود بیشتر می رسد. دیگران اما باور دارند بیت کوین مسیر سال ۲۰۱۷ را می پیماید که همان رشد ناگهانی و سقوط به کمتر از ۱۰ هزار دلار است.
نادر نعیمی، مدیر بازارها در ای ام پی در سیدنی می گوید:« ارزمجازی یک دارای سوداگرانه است».
آنابل هوآنگ، از شرکای گروه آمبر در شرکت خدمات مالی مجازی می گوید:«عقب نشینی امروز بیت کوین با توجه صعود اخیر قیمت آن تعجبی ندارد».
جبهه بندی ها درباره بیت کوین ادامه دارد و اکنون باید منتظر ماند و دید، ریزش بیت کوین به کمتر از ۵۰ هزار دلار، آغاز سقوط پیاپی است یا بازار خود را اصلاح می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن