اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تداوم صعود شاخص بورس در سال ۹۹

فریال مستوفی، رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران

سفیران باران – دلایل اصلی رشد بورس، از یک‌سو افزایش نرخ ارز است که بر ارزش دارایی شرکت‌ها می‌افزاید و از سوی دیگر، دولت برای تامین بخشی از بودجه سال ۹۹ از محل واگذاری شرکت‌هایش در بورس حساب باز کرده است، بنابراین حداکثر تلاش را دارد تا با حمایت از بازار سرمایه و تقویت آن بتواند در شرایط مطلوب و با نرخ بالا شرکت‌هایش را عرضه کند.

رشد بازار سرمایه

رشد بازار سرمایه امر مثبتی است، اگر این رشد از محل سودآوری شرکت‌ها به دلیل افزایش تولید و رونق باشد، منطقی است اما وقتی تنها به دلیل افزایش نقدینگی و رشد قیمت‌ها باشد، می‌تواند حباب‌گونه شود و این نگرانی جدی را درپی دارد.

مولفه دیگر رشد بورس، رکود در سایر بازارها مانند بازار مسکن است که بر هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه تاثیر دارد اما همان‌طور که گفته شد، رشد بورس باید طبیعی و ارگانیک باشد تا ایجاد حباب نکند.

صندوق‌های ETF

در عرضه صندوق‌های ETF دولتی باید دقت زیادی شود و سازوکار، نظارت و شیوه مدیریت آنها مورد توجه باشد.

در شرایط فعلی اقتصاد که تحریم‌های خارجی و مدیریت نامناسب داخلی رشد بازار بنگاه‌ها و توسعه بازار فروش شرکت‌ها را با محدودیت‌هایی مواجه کرده، افزایش نرخ ارز، رشد تورم و هجوم نقدینگی محرک اصلی رشد بازار سهام است.

رشد بازار سرمایه می‌تواند محرک رشد اقتصادی کشور و عامل مثبتی در هدایت و ورود نقدینگی‌ها باشد به شرطی این‌که نقدینگی‌ها صرف طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها شود و رشد شرکت‌ها نیز طبیعی باشد.

احتمال افزایش نرخ ارز دور از ذهن نیست، بنابراین با افزایش نرخ دلار بر ارزش دارایی شرکت‌ها افزوده می‌شود و شاخص‌ها همچنان صعود می‌کنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن