اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تجارت غیرحرفه ای ها بازار صادرات خرما را تهدید می کند

روز گذشته در وزارت امور خارجه نشستی با حضور نمایندگان مجلس از شهرهای خرماخیز کشور با معاون دیپلماسی اقتصادی این وزارت خانه برگزار و میز خرما هم تشکیل شد. این نشست تنها با حضور نمایندگان مجلس این شهرها برگزار شده و خبری از فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات و تولید خرما نبود. به نظر شما نمایندگان این شهرها تا چه اندازه با مشکلات فعالان بخش خصوصی در حوزه خرما آشنایی دارند؟
من دشتستانی هستم و می توانم درباره نماینده شهر خودم صحبت کنم. ارتباط تنگاتنگی بین دکتر رضایی و انجمن خرمای بوشهر برقرار شده است. دکتر رضایی از جمله باغداران هستند و اشراف کامل به این موضوع دارند. بارها نشست های طولانی درباره مسائل خرما برگزار کردیم و از بنگاه های تولیدکننده بازدید کردیم. از نظر من دکتر رضایی پای کار حل و فصل مسائل خرماست و  قائل به نقش مشاوره ای بخش خصوصی است و در زمینه انتقال نظرات فعالان حوزه خرما به حاکمیت به خوبی عمل می کند.
به نظر شما در نشست روز گذشته نظرات بخش خصوصی به خوبی منعکس شد؟
گزارش نشست روز گذشته را در رسانه ها خواندم و به نظر من منعکس کننده همه مشکلات حوزه خرما نبود. قرار بود مهندس رشید فرخی هم به عنوان عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران و رییس انجمن ملی خرما در این  نشست شرکت کند اما به علت کسالت ممکن نشد. از خروجی های نشست روز گذشته تشکیل میزخرما بود که باید آن را به فال نیک گرفت اما امیدواریم وزارت امور خارجه در اداره این میز بیش از همیشه نظرات بخش خصوصی را بشنود و به کار بگیرد.
چه اولویت هایی برای میز خرما در وزارت امور خارجه وجود دارد؟
مهم ترین کار برای میز خرما تسهیل امور کنسولی تجار، چه صادرکننده و چه وارد کننده است. در مورد رفت وآمد هیئت های بازرگانی باید امور را تسهیل کرد. وزارت امور خارجه باید در کشور های مقصد صادراتی به عنوان وکیل مدافع بخش خصوصی عمل کند، مثل کاری که دولت های ترکیه و عربستان برای صادرکنندگان خود انجام می دهند. با «باید گفتن» مشکلات تجاری حل نمی شود. به کار عملی نیاز داریم. تسهیل برگزاری نمایشگاه و خرید کالا برای طرف های خارجی یکی از مهم ترین کارهاست و امضای تفاهم نامه برای رفع مشکلات ترانزیتی در اولویت است. ما مدتی با ترکمنستان در این زمینه مشکل داشتیم. چرا نتوانیم از مسیر عراق به سوریه خرما صادر کنیم؟ به ویژه که سوریه مشتاق خرید خرما از ایران است و در سال های گذشته از مسیر امارات، از عربستان خرما می خرید. وزارت امور خارجه و به طور مشخص میز خرما باید مشکلات تجار را به طور مستمر بررسی کرده و برای حل آن اقدام کند. اینکه وزارت امور خارجه در قالب میز خرما به وظایف کنسولی اش عمل کند و حمایت خود را از تجار در کشورهای مقصد توسعه دهد، کار بزرگی است.
بازار صادراتی خرمای ایرانی امروز چه شرایطی دارد؟
ورود افراد غیرمتخصص و غیرحرفه ای به حوزه تجارت، یک تهدید بزرگ در بازارهای صادراتی هر محصولی از جمله خرماست. روسیه اصلی ترین مقصد صادراتی خرمای استان بوشهر است. ۱۰ سال پیش از بوشهر، ۲۷ هزار تن خرما به روسیه صادر می کردیم اما الان این میزان به ۱۲ هزار تن رسیده یعنی از نصف هم کمتر شده است. علت عمده چنین افتی، هرج و مرج در روند صادرات است. هر کسی اسم خودش را صادرکننده می گذارد و به هر مقدار و قیمتی که می خواهد خرما صادر می کند. اینجاست که اتاق بازرگانی باید برای ساماندهی به امور تجاری وارد کار شود و اهلیت سنجی تجار  را آغاز کند. هر کسی نباید باری را به کشور مقصد ببرد و آنجا  آتش به مال کشور بکشد. آیا دانشجویی که ۱۰ تن خرما به روسیه می برد، با تاجری که دست کم سه هزار تن خرما به این کشور صادر می کند، یکسان است؟ حمایت از کدام صادرات در اولویت کشور است و به نفع اقتصاد و اشتغال پایدار ایران است؟ ورود غیرمتخصص ها به تجارت خرما به قیمت محصول صادراتی صدمه زده و اتاق بازرگانی در ساماندهی این ماجرا سهم بزرگی دارد. تجارت یک کار تخصصی است، تجارت کار کسی است که از نوسان بازارها نگران نشود، نگاه بلند مدت به بازارهای صادراتی داشته باشد و قیمت و بازار را برای نوسان های کوتاه مدت خراب نکند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن