اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تاخیر در تامین ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید

 همه گیری کرونا چه اثری بر کسب وکار تولیدکنندگان محصولات صنایع غذایی داشت؟
در دوره همه گیری کرونا مصرف کلیه مواد غذایی بسته بندی شده افزایش یافته است. مردم خرید مواد غذایی به طور فله را کم کردند و با اعتماد به  مجموعه های صنعتی، به خرید محصولات آن ها تمایل بیشتری نشان می دهند. این محصولات پیش از عرضه در محیط هایی با نظارت وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کنترل می شود و همین به جلب اعتماد مردم کمک کرده است. محصولات دام و طیور صنعتی هم بیش از همیشه از سوی مردم مورد استقبال قرار گرفته است و  علاوه بر این، توسعه محصولات صنعتی بر پایه تخم مرغ هم ادامه دارد.
پیشتر از عرضه محصولات تازه در بازار گفته بودید. شرایط بازار را چطور می بینید؟  
برای عرضه هر محصول تازه ای، تولیدکننده باید شرایط بازار را بررسی کند اما اکنون وضعیت بازار برای عرضه محصولات غذایی به مراتب بهتر از گذشته است و شرایط برای توسعه کسب وکارها در این حوزه فراهم شده است. سهم محصولات غذایی در دوره هم گیری کرونا در سبد مصرف مردم افزایش یافته است.
تامین ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید در صنعت شما در چه وضعیتی است؟
تامین ماشین آلات به تاخیر افتاده و این هم به دلیل چالش های واردات و تامین از داخل است. واردات به دلیل همه گیری کرونا، بستن مرزها و قرنطینه در همه کشورها مشکل شده است. غیر از این، با توجه به نرخ ارز، قیمت ها بسیار بالا رفته و واردات این دستگاه ها عملی نیست. قیمت ارز در ایران ظرف یک سال چند برابر شده است.
امکان تامین نمونه های مشابه خارجی از داخل برای تولیدکنندگان ممکن است؟
در ایران کارخانجاتی داریم که بتوانند ماشین آلات را بسازند و تعمیر کنند اما آن ها هم با چالش های کرونا دست و پنجه نرم می کنند و نمی توانند به سرعت نیازهای تولید را تامین کنند. پیش از این به راحتی از کشورهای دیگر ماشین آلات را وارد می کردیم اما با بسته ماندن راه ها باید به سراغ ماشین سازان ایرانی برویم. ماشین سازان ایرانی هم در سال های گذشته به بسیاری از نیازهای خطوط تولید پاسخ داده اند اما برای ساخت نمونه های مشابه خارج به زمان برای کسب تجربه و آزمون و خطا نیاز دارند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن