اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تاخت و تازهای کرونا در اکوسیستم استارت آپی ایران

شرکت های استارت آپی به ویژه در حوزه خدمات، متاثر از همه گیری کرونا دچار افت فروش شدند. بعضی به ناچار نیروی کار را تعدیل کردند و بعضی دیگر، کرکره را پایین کشیدند. از جمله این استارت آپ ها، چیلیوری بود که در اسفند سال گذشته، علیرضا صادقیان مدیرعامل آن در خبری در شبکه های اجتماعی از پایان کار آن خبر داد.
صادقیان نوشت:«چیلیوری با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، با همه خاطراتش، با همه زحماتی که صدها نفر طی چهار پنج  سال برایش کشیده بودند به پایان رسید. قطعا شخص من بدون اشتباه نبودم و مسئولیت این شکست را به‌عنوان مدیرعامل می‌پذیرم. چیلیوری برای من درس‌های بسیار بزرگی داشت که قطعا در آینده چراغ راه موفقیت خواهد بود».
با آغاز بحران کرونا، سفارش های این پلت فرم تحویل غذا ۷۰ درصد افت کرد اما مشکلات این استارت آپ که با سرمایه بخش خصوصی ایجاد شده و کار می کرد، محدود به بحران کرونا نبود. چیلوری در حوزه سفارش آنلاین غذا و تحویل آن با اسنپ فود از مجموعه های اسنپ رقابت می کرد که با اتکا به سرمایه غیرخصوصی به سهم بالایی از بازار رسیده است. براساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان ایرانسل، از اپراتورهای تلفن همراه و نزدیک به نهادهای خصولتی کشور که در جمع سرمایه گذاران اسنپ حضور دارد، در مهرماه سال گذشته، اسنپ فود در روز ۹۰ هزار سفارش غذا دریافت می کنند و تعداد رستوران های همراه با این بخش از اسنپ به ۱۳ هزار مورد رسیده است.
چیلیوری در سال گذشته از  اسنپ فود به دلیل همکاری انحصاری با تامین کنندگان غذا شکایت کرد و در نهایت شورای رقابت رای را به نفع چیلیوری صادر کرد. چیلیوری در بیانیه خود اعلام کرده که تلاش برای خنثی سازی اقدامات انحصارگرایانه رقبا در دو سال اخیر انرژی و هزینه زیادی از این مجموعه گرفته است. از دیگر تحولات چیلیوری در سال گذشته، ادغام با استارت آپ ریحون بود. صادقیان و و کبیری مدیران عامل چیلیوری و ریحون این خبر را در دی ماه ۹۸ اعلام کردند.
مشخص نیست در ادامه چند استارت آپ دیگر باتوجه به کاهش تقاضای ناشی از بحران همه گیری کرونا به تعدیل نیروی کار یا خداحافظی با کسب وکار برسند. در نظرگرفتن تسهیلاتی در زمینه بیمه و مالیات، و پرداخت وام های کم بهره از جمله تلاش های دولت کمک به شرکت های فناوری محور است با این حال میزان اثر بخشی هر یک از این تلاش ها به محدوده بحران، روند پیشروی و آینده پس از آن بستگی دارد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن