اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تاثیر رکود ناشی از کرونا بر زنان بیشتر است

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول هشدار دادند که رکود ناشی از شیوع کرونا بیشتر از مردان به زنان آسیب می‌رساند، و اگر قانون‌گذاران تلاش خود را برای بهبود شرایط زنان افزایش ندهند، بالقوه سال‌های رشد و پیشرفت خنثی خواهد شد. سی‌ان‌ان با توجه به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول مطلبی دراین‌باره منتشر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول به رهبری کریستالینا جورجیوانا اعلام کرد: همه‌گیری کویید ۱۹ دستاوردهای اقتصادی زنان را تهدید می‌کند و ممکن است شکاف‌های جنسیتی باوجود ۳۰ سال پیشرفت دوباره بازگردند.

برخلاف رکود سال ۲۰۰۸، ضررهای شغلی در این رکود به‌ویژه در زمینه‌هایی که زنان به‌طور نامتناسبی آن را رهبری می‌کنند، حادتر است؛ به‌ویژه در مشاغلی که به تعامل چهره به چهره نیاز دارد مانند خرده‌فروشی‌ها، گردشگری و مهمان‌نوازی و سفر.

طبق گزارش دفتر آمار کار، به‌عنوان‌مثال در ایالات‌متحده، زنان بیش از نیمی از مشاغل تفریحی و مهمان‌نوازی را قبل از همه‌گیری کرونا برگزار می‌کردند. به گفته اقتصاددانان مدت‌زمان زیادی طول خواهد کشید تا این بخش به‌جایی قبل از کویید ۱۹ بازگردد. بنابراین با محدودیت‌های فاصله اجتماعی که اعمال می‌شود، برگشتن به گذشته غیرممکن شده است.

تأثیر بیشتر بحران بر زنان در خانه هم احساس می‌شود، جایی که به‌احتمال‌زیاد مسئولیت‌هایی در مورد مراقبت از کودکان به دلیل تعطیلی مدارس و مراقبت‌های روزانه افزایش‌یافته است.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که حتی زمانی که اقتصاد ایالات‌متحده در حال بهبود است، بازگرداندن بازار کار به قدرت قبلی خود به زمان زیادی نیاز دارد. حالا که به‌طورکلی تأخیر در بازگشایی اقتصادی، محدودیت‌های رفت و قرنطینه‌ها می‌تواند دوباره منجر به از بین رفتن مشاغل شود.

*زندگی در خانه

براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول تعطیلی مدارس و مهدکودک‌ها زندگی میلیون نفر را وارونه کرده است، وضعیتی که به‌طورمعمول فشار بیشتری را به زنان نسبت به مردان وارد می‌کند. زنان به‌احتمال‌زیاد مسئولیت کارهای خانه و مراقبت از کودکان را تحمل می‌کنند که می‌تواند آنها را از بازگشت به کار، حتی بعد از بازگشایی اقتصادها دور کند. هرچه افراد مدت‌زمانی طولانی‌تر از کار دور باشند، بازگشت آنها به بازار کار سخت‌تر می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول اضافه کرد: گزارش مشاغل کانادا در ماه می نشان می‌دهد که پدران کودکان زیر ۶ سال تقریباً سه برابر بیشتر از مادران آنها به کار برگشته‌اند. در کشورهای درحال‌توسعه زنان بیشتر در بخش غیررسمی اقتصاد کار می‌کنند. این بدان معناست که امنیت شغلی کمتر، پس‌انداز کمتر دارند.

همه‌گیری گذشته نشان داد که دختران بیش از پسران مدرسه را ترک کرده‌اند که این امر منجر به از دست رفتن دائمی سرمایه انسانی می‌شود.

*آنچه دولت‌ها می‌توانند انجام دهند

به گزارش صندوق بین‌المللی پول، باسیاست‌های خاص تأثیر نامتناسب بر زنان می‌تواند کاهش یابد. درواقع آنچه برای زنان خوب است، درنهایت منجر به رفع نابرابری، رشد اقتصادی و تاب‌آوری بالاتر می‌شود.

قانون‌گذاران می‌توانند کمک‌هایی برای مواقع بیکاری در نظر بگیرند یا انگیزه‌هایی برای برقراری تعادل در مسئولیت‌های کار و مراقبت از خانواده فراهم کنند.

برخی کشورها قبلاً چنین سیاست‌هایی را اجرا کرده‌اند. کشورهای مختلف اروپایی ازجمله ایتالیا و اتریش یک قانون برای مرخصی والدینی با فرزندان زیر سن معین اعمال کرده‌اند. فرانسه مرخصی استعلاجی را برای والدین آسیب‌دیده با توجه به تعطیلی مدارس را افزایش داده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن