تأثیرپذیری خودرو از تحریم
آینده نگر
صنعت خودرو یکی از صنایعی بود که با امضای برجام سروصدای زیادی در خصوص توسعه و پیشرفت آن صورت گرفت. مسئولان با امضای این قرارداد خوشحال و خشنود از برقراری دوباره ارتباط با خودروسازان اروپایی بحث افزایش ظرفیت تولید تا ۲۰۰۰ خودرو در ماه را هدفگذاری کردند و رسیدن به این نقطه را مسیری آسان میدانستند. هرچند خودروسازان خارجی آمدند اما اندکی بعد از بدعهدی آمریکا و اعمال تحریمهای تازه از سوی این کشور، این خودروسازان نیز ایران را ترک کردند. اثرات افزایش تحریمها از سوی آمریکا بر اقتصاد کشورمان و صنعت خودرو از سال گذشته آغاز شد اما در سال ۹۸ نیز این موضوع ادامه داشت؛ به طوی که تولید و عرضه خودرو در کشور را با مشکل مواجه کرد. بنابر آمار تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان کشور فروردین ۹۸ را با تولید ۴۲ هزار و ۶۲۳ دستگاه کاهش بیش از ۴۷ درصدی نسبت به بازه مشابه سال گذشته آغاز کردند. در اردیبهشت نیز خودروسازان ۸۱ و ۴۱۸ خودرو سواری تولید کردند که نسبت به اردیبهشت سال گذشته کاهش ۲۶/۱۷ را نشان میدهد. در خرداد نیز شاهد کاهش ۲/۳۸ درصدی را موجب شده است. تیرماه اما تولید خودرو افت جدی کرده است. در این ماه با تولید ۲۴ هزار و ۷۴۵ خودرو سواری افت بیش از ۲۷۵ درصدی را نسبت به تیر سال گذشته به خود دیده است. تولید ۴۳۷۵۸ خودرو سواری در مرداد نیز نسبت به ماه مشابه سال گذشته نشان از افت جدی در این بخش دارد. با این وجود این خودروسازان با تولید ۹۵ هزار و ۵۴۷ دستگاه خودرو سواری در شهریور افزایش ۲/۸۱ درصدی نسبت به ما مشابه سال پیش را رقم زدند.
مهرماه سال جاری اما با تولید ۴۷ هزار و ۵۱۵ دستگاه کاهش ۴/۳۸ درصدی را نشان میدهد، موضوعی که در آبان نیز ادامه داشت؛ به طوری که تولید ۴۹ هزار و ۳۰۷ دستگاهی در مقایسه با سال گذشته حکایت از کاهش ۷/۶ درصدی دارد. در آذر اما ورق برگشت به طوری که تولید ۷۸ هزار و ۳۹۳ خودروی سواری موجب شد که افزایش بیش از ۱۰۴ درصدی در این بخش صورت بگیرد.
پیشبینی ۹۹
تداوم مسیر ناهموار صنعت خودرو
روند کاهشی تولید خودرو در سالهای ۹۷ و ۹۸ وضعیت بغرنجی را برای صنعت خودرو رقم زده است. در حالی که قرار بود خودروسازان در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنند اما جمع انواع تولید خودرو در ۹ ماه ۵۲۴ هزار و ۱۶۷ دستگاه بود که مطمئناً تا پایان سال نیز به رقم برنامهریزیشده نخواهد رسید. روند اینچنینی بیشک نشان از آن دارد که خودروسازی در سال ۹۹ نیز در همین مسیر حرکت خواهد کرد. در این میان اما با افزایش قیمتهای سرسامآور، کیفیت پایین نیز قطعاً در تقاضای خودرو مؤثر است که اثر جدی بر تولید و عرضه دارد. در این میان نباید از یاد برد که خودروسازان به واسطه تحریمهای صورتگرفته مشکل جدی در تولید برخی قطعات دارند. موضوعی که موجب توقف خطوط تولید بسیاری از خودروها شده است یا اینکه روند تولید خودروها را بسیار کند کرده است. با وجود تمام این عوامل به نظر میرسد خودروسازان سال سختی همچون ۹۸ را پیش رو خواهند داشت.