اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بی مهری وزارت بهداشت به ظرفیت استارت آپ ها در تشخیص کرونا

در دوره همه گیری کرونا، حجم درخواست آزمایش در منازل به رشد قابل توجهی رسید. با این وجود به تازگی با دستورالعمل وزارت بهداشت، خدمات رسانی ما در این زمینه محدود شده است.

آرش هدایت پناه

دکتر چکاپ استارت آپی است که بر غربالگری و  انجام آزمایش تمرکز کرده است. این استارت آپ بیش از یک کسب وکار درمانی، یک برند بهداشتی است و برای مردم فرصت دسترسی به آزمایش های مختلف را فراهم کرده است. با دکتر چکاپ می توان با انجام یک فرایند ساده بدون مراجعه به مراکز تشخیصی و پزشک، آزمایش داد و در کوتاه ترین زمان پاسخ آن را گرفت. پس از این یک پزشک  برای تحلیل و تفسیر آزمایش با افراد تماس می گیرد. آزمایش کامل برای سنجش وضعیت قندخون، خون شناسی، کبد، کلیه ها، ویتامین D، تیروئید، کلسیم و آهن از پرطرفدارترین آزمایش های دکتر چکاپ است. علاوه بر این، استارت آپ دکتر چکاپ  آزمایش های تشخیص بیماری های مقاربتی را هم در خدمات خود گنجانده است. دکتر چکاپ از مرحله آزمایش تا معرفی به پزشک و انجام کامل چرخه تشخیص بیماری با افراد همراه شده است. این استارت آپ در دوره همه گیری کرونا هم گزینه انجام آزمایش کرونا و پاسخ دهی با هزینه مناسب را ارائه کرد. ما در دوره همه گیری کرونا تمرکزی بر سود نداشتیم و بیشتر به دنبال هرچه شناخته تر شدن نام کسب وکارمان بودیم. کار ما انجام آزمایش و نمونه گیری در منزل است. از آنجایی که مردم ترجیح می دهند به مراکز درمانی مراجعه نکنند، در دوره همه گیری کرونا، حجم درخواست آزمایش در منازل به رشد قابل توجهی رسید. با این وجود  به تازگی با دستورالعمل وزارت بهداشت، خدمات رسانی ما در این زمینه محدود شده است.

برای حل این مشکل  بارها و از مسیرهای مختلف برای جلب حمایت وزارت بهداشت و معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تلاش کردیم اما به نتیجه نرسیدیم. هیچ حمایتی از ما انجام نشد و بیشتر شاهد سنگ اندازی بودیم. وزارت بهداشت در هفته گذشته در نامه ای به استارت آپ های این حوزه اعلام کرد که تبلیغ و  انجام آزمایش کرونا در منزل  غیرقانونی است و اگر آزمایشی انجام شود، برخورد قضایی انجام می شود. ما دغدغه های نظام سلامت و وزارت بهداشت را به خوبی درک می کنیم چراکه با جان مردم سروکار داریم. اما فراموش نکنیم که وزارت بهداشت هم جایگزینی برای مردم تعریف نکرده است. بدون خدمات آزمایشگاهی در منزل، مردم برای انجام آزمایش کرونا مجبورند به آزمایشگاه ها مراجعه کنند.

ممنوعیت انجام آزمایش در منزل درحالی است که متوسط جواب های مثبت آزمایشگاه های ما از دیگر آزمایشگاه ها بیشتر بوده است چراکه ما به طور تلفنی غربالگری می کنیم و آزمایش ها را هدفمند انجام می دهیم.

خدمات ما به نفع جامعه است اما فیلترهای ستاد مبارزه با کرونا خدمات رسانی به جامعه را کند کرده است. وزارت بهداشت مجوزی برای استارت آپ های سلامت ندارد و ترجیح می دهد این استارت آپ ها در قالب بنگاه های سنتی مثل مرکز پرستاری کار کنند. در این صورت استارت آپ ها مزیت رقابتی را از دست می دهند. در واقع با پیوند استارت آپ ها به این بنگاه های سنتی، این بنگاه ها در عمل از وضعیت استارت آپ بودن خارج شده و به بازوی دیجیتال مارکتینگ یک مجموعه پرستاری تبدیل می شود. چیزی که ایده آل هیچ فعال اقتصادی نوگرایی نیست. ما برای تبدیل نشدن به چنین چیزی بارها با وزارت بهداشت و دستگاه های مرتبط نامه نگاری کردیم اما نامه های ما حتی وارد دبیرخانه ها هم نشده و در عمل علاقمندی به حل این مشکل نشان نمی دهند.

در روزهای نخست همه گیری بیماری کرونا در ایران، انجام آزمایش کرونا یک کار تجملی بود و با قیمت بیش از یک میلیون تومان انجام می شد. ما در آن زمان این آزمایش را با ۲۶۸ هزار تومان برای مردم انجام می دادیم. تلاش ما از روزهای نخست تمرکز بر کاهش هزینه ها بوده تا ارزان ترین خدمات با کیفیت را ارائه کنیم. به عنوان یک استارت آپ با گروه چابک و هزینه متعادل به دنبال شناساندن دکتر چکاپ به مردم بودیم و تا اندازه ای هم به این هدف رسیدیم.

رقم های مختلفی از مردم برای آزمایش کرونا دریافت شده است. در روزهای نخست در یک بیمارستان بزرگ برای آزمایش با پاسخ دهی یک روزه، دو میلیون تومان، برای پاسخ دهی دو روزه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و برای پاسخ دهی با مدت زمان بیشتر یک میلیون تومان هزینه از مردم دریافت شده است اما تا جایی که من اطلاع دارم هیچ برخوردی با این آزمایشگاه ها و بیمارستان ها انجام نشده است.

این روزها هم چنان مراجعه مردم به دکتر چکاپ برای انجام آزمایش کرونا انجام می شود اما این استارت آپ با تصمیم وزارت بهداشت امکان خدمات دهی به مردم را ندارد. بسیاری می خواهند به  خارج از کشور پرواز کنند و نیاز به انجام فوری آزمایش دارند. بعضی با بیمار کرونا مثبت در خانه زندگی می کنند و می خواهند بدانند که خود مبتلا شده اند یا خیر. بعضی از بیماران کرونا مثبت چند هفته بعد از آزمایش نخست قصد آزمایش دوباره را برای سنجش بهبودی خود دارند. در این شرایط که آزمایش کرونا نیاز فوری مردم است، ما اجازه خدمت به آن ها را نداریم. در این شرایط صف آزمایشگاه ها طولانی تر می شود و افراد مجبورند برای انجام آزمایش به مراکز شلوغ مراجعه کرده و روی صندلی که هزاران نفر روی آن نشسته اند بنشینند و آزمایش بدهند.

دریافت هزینه های غیرعادی و تبلیغ آزمایش کرونا و القای لزوم انجام آن به مردم از حساسیت های وزارت بهداشت در غیرقانونی دانستن انجام این آزمایش در منازل بوده است. ما از همان روزهای نخست با درک این حساسیت ها، در اولین مطالب تبلیغی خود برای آزمایش کرونا از این نوشتیم که چه کسانی نباید آزمایش کرونا بدهند. ما دغدغه های وزارت بهداشت را درک می کنیم اما امیدواریم آن ها در این مورد تغییر موضع بدهند و اجازه دهند استارت آپ ها در این شرایط در این کار بزرگ ملی به مردم خدمت کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن