اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بیکاری و رکود گردشگری در استان های مهمان پذیر کشور

دو هفته پیش از اعلام رسمی همه گیری کرونا، ایران به عنوان سومین مقصد گردشگری رو به رشد جهان در سال ۲۰۱۹ با رشد سالانه ۲۷.۹ درصدی معرفی شد اما اکنون همه گیری کرونا همه تلاش ها برای رشد این صنعت در ایران را نقش بر آب کرده است. علاوه بر این کرونا حیات بسیاری از مشاغل و صنوف مرتبط با گردشگری در کشور را تهدید می کند.
با همه گیری کرونا، لغو سفرهای برون شهری و بسته شدن مرزهای کشورها به روی گردشگران، خدمات رسانی صنوف مربوط به این صنعت از جمله هتلداری ها به کمترین سطح ممکن رسیده است. محمدعلی فرخ مهر، رئیس جامعه هتل‌ها و هتل‌ آپارتمان‌های استان تهران در این باره به ایلنا گفت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد کاهش پذیرش مهمان داشته‌ایم. برخی هتل‌ها تعطیل کرده‌اند و هزینه‌های هنگفت را گاها با ذخیره پولی و یا فروش اموال خود تامین می‌کنند. به گفته فرخ مهر، در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها در تهران با ۵۰ درصد تخفیف نهایتا بین ۵ تا ۱۵ درصد است.
تعداد گردشگران ورودی و اشغال هتل ها در دیگر شهرهای گردشگر پذیر کشور هم به شدت کاهش یافته است. شهر یزد در سال گذشته میزبان ۲۰ هزار گردشگر داخلی در فصل بهار سال ۹۸ بود. در سال گذشته گردشگران خارجی از ۶۶ کشور جهان از این شهر قدیمی بازدید کردند اما مسئولان  به تازگی اعلام کردند بازدید گردشگران از استان یزد به  دلیل همه گیری کرونا ۹۹ درصد کاهش یافته است.
هم چنین همه گیری کرونا در استان اصفهان از دیگر مقاصد گردشگری کشور به رشد نرخ بیکاری به دلیل تعطیلی بخش های خدماتی مرتبط با صنعت گردشگری دامن زده است. به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان نرخ بیکاری در این استان در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش یافت که بدون شک، شیوع بیماری کرونا عامل اصلی آن بود. محمدرضا لعلی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی نیز در این مدت کاهش یافت، گفت: با شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته شاهد رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف بویژه مشاغل خدماتی در استان اصفهان بودیم که همین امر تاثیر به سزایی در کاهش نسبت اشتغال و افزایش نرخ بیکاری داشت. عمده اشتغال در استان اصفهان یعنی حدود ۴۲ درصد مربوط به مشاغل خدماتی است که کرونا باعث تعطیلی مشاغل در آن شده است.
در استان قزوین  میزان خسارت وارد شده بر اثر همه گیری  کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری در سه ماه اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ در استان قزوین ۸۹ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان بوده است. بر اثر همین خسارت وارد شده یک هزار و ۳۹۵ نیروی کار فعال در حوزه‌های مختلف گردشگری تعدیل و بیکار شده‌اند؛ این یعنی روزانه ۱۵ نفر در این بازار بیکار می‌شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم اعلام کرده همه گیری کرونا در فارس تاکنون حدود ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های حوزه گردشگری و صنایع دستی این استان وارد کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن