اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان زیان صنایع چوب و مبلمان از بحران کرونا

حسن احمدیان

صنایع چوب و مبلمان از مظلوم ترین صنایع کشور در بحران همه گیری کروناست. این صنعت با سهم ۸ درصدی در اشتغال کل کشور در سال ۹۹ و ۹۸ همه فروش شب عید خود را از دست داده است. تعطیلی بخش های تولید و توزیع از اوایل اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تعطیلی پاساژها و مراکز فروش تا پایان فروردین ماه ادامه داشت. از امروز یعنی اول اردی بهشت ماه به طور رسمی به صنوف فعال در صنعت چوب و مبلمان اجازه فعالیت داده شده است.
دوماه گذشته برای صنعت چوب و مبلمان بسیار سخت بود. شاید درباره تسهیلات و امداد به صنایع دیگر حرف هایی شنیدیم اما به صنعت چوب و مبلمان باوجود سهم بالا از اشتغالزایی در کشور، توجه نشد. صنعت چوب و مبلمان صنعتی بسیار مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور است و متحمل بیشتر آسیب شده است. هم در تولید و هم در توزیع و فروش به مشکل خورده اما مشکلات آن دیده نمی شود. در تشکل های بخش خصوصی با وزارت صمت درباره مشکلات این صنعت نامه نگاری کردیم اما توجهی نشده است. نکته دیگر اینکه واحدهای صنفی و تولیدی این صنعت از حمایت های دولتی هم بی بهره مانده اند. دولت قول امهال در زمینه بیمه، بانک و مالیات را داد اما وقتی اعضا به بانک ها، سازمان مالیات و تامین اجتماعی مراجعه کردند به آن ها  اعلام شده که هنوز هیچ ابلاغیه ای مبنی بر امهال صادر نشده است. پیامد این ناهماهنگی ها و ندیدن مشکلات صنایع، دامن زدن به موج بی اعتمادی است.
با آغاز فعالیت واحدهای تولیدی و صنفی در بخش سلامت اعضا و همکاران باتوجه به ابلاغیه های اتاق تهران و ستاد کرونا کار می کنیم. چه در حوزه فروشگاه ها و توزیع و چه در سطح شرکت ها و تولید، همه اصول به بهترین شکل ممکن رعایت می شود. امروز اولین روز کار صنوف و تولیدکنندگان این صنعت است و برای تحلیل شرایط به زمان نیاز داریم اما کاهش تقاضا در بازار مبلمان را به دلیل شرایط خاص امروز پیش بینی می کنیم. تقاضای صنایع چوب و مبلمان در وهله اول به روحیه مردم و در وهله دوم به نقدینگی آن ها مربوط است که این دو عامل به دلیل همه گیری کرونا آسیب دیده است. در طرف عرضه هم دو ماه بیکاری نیروی انسانی و عدم توزیع مواد اولیه برای تولید رخ داده که باید برای ترمیم به آن زمان داد.
قرار بود در فروردین ماه سال ۹۹، در سه نمایشگاه خارجی شرکت کنیم که با اعلام طرف های اروپایی، برگزاری این نمایشگاه ها به ماه های بعد از خرداد موکول شده است. نمایشگاه مبلمان ایران هر سال در مردادماه برگزار می شود که با توجه به سطح ابهام شرایط آینده، وضعیت آن مشخص نیست.
صنعت چوب و مبلمان به دلیل تنوع محصولات و پر کاری، بنابر آمار و اعلام نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ۸ درصد از بار کل اشتغالزایی در کشور را به دوش می کشد. گردش مالی این صنعت بالغ ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال است و با به صفر رسیدن فروش در دوماه مهم در سال، یک ششم از این چرخه یعنی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان آسیب دیده است. ضمن اینکه این رقم بدون محاسبه فروش چندبرابری شب عید است. صنعت چوب و مبلمان برای عبور از این بحران به حمایت بیشتر سازمان های دولتی و حاکمیتی نیاز دارد تا رخدادهای جبران ناپذیر و تلخ ناشی از بیکاری ها و کم کاری ها را شاهد نباشیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن