اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بورس رشد کرد

بازار سهام امروز با رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی تا پیش از ساعت ۱۲، در کانال یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی بورس در آخرین روز هفته به ۲.۴۱ درصد رسید. بازدهی شاخص هم وزن هم در روز چهارشنبه به ۰.۵۰ درصد رسید. این شاخص رشد ۲ هزار و ۱۴۵ واحدی را تا پیش از ظهر ثبت کرد و در کانال ۴۳۰ هزار واحد قرار گرفت. شاخص قیمت هم امروز تا پیش از ظهر با رشد ۱۰ هزار و ۴۹۹ واحدی به کانال ۴۴۷ هزار واحد رسید. تا نیمه روز، معامله نماد شرکت های صنایع پتروشیمی فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه گذاری غدیر، معدنی و صنعتی چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، توسعه معادن و فلزات و مخابرات ایران به رشد بیشتر شاخص کل کمک کرد و در مقابل معاملات نمادهای بانک پارسیان، گروه مدیریت امید و سرمایه گذاری شاهد، اثر منفی بر شاخص داشت.
روند شاخص کل در شهریورماه نشان می دهد که بیشترین کانال فتح شده در یک ماه اخیر مربوط به دهمین روز شهریورماه بوده است. در این روز شاخص کل بازار سهام در کانال یک میلیون و ۷۲۸ هزار واحد قرار گرفت. باوجود سبزپوشی بورس در چهار روز از هفته جاری، بورس نتوانست تا امروز افت های تاریخی شهریورماه را جبران کند. هرچند رشدها در یک هفته اخیر سهامداران حقیقی را به آینده نزدیک بازار امیدوار کرده است اما مشکلات زیرساختی و عدم تطابق وضعیت بورس با واقعیت های اقتصادی هم چنان باقی است. هم چنین راهکارهای دولت برای تقویت بازار سهام هم مورد انتقاد بسیاری از تحلیل گران و اقتصاددانان است.
مسعود خوانساری روز گذشته در شانزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره گفت:«اخیراً بحث‌ها سر این است که تسهیل دارایی‌های خارجی بانک مرکزی را می‌خواهند انجام دهند یا تزریق منابع صندوق توسعه به بازار بورس می‌خواهد صورت گیرد که هرکدام از این‌ها باعث افزایش پایه پولی و تورم‌های افسارگسیخته می‌شود. تقاضای ما از دولت محترم این است که این اتفاقات صورت نگیرد، مردم تحمل این مقدار گرانی و تورم را ندارند».

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن