اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بعضی از نوآوری می ترسند

پس از ابداع هر چیز تازه ای، جامعه به دو دسته تقسیم می شود. مخالفان نوآوری و موافقان آن. حریم شخصی از نگرانی های عمده مخالفان نوآوری هاست. برای مثال، در دهه ۱۸۸۰، زمانی که نخستین دوربین عکاسی توسط کوداک اختراع شده بود، جامعه درباره عکاسی مخفیانه در محیط های عمومی احساس وحشت می کرد.  نمونه این نگرانی درباره عینک گوگل در سال ۲۰۱۳ هم وجود داشت. رمان ها در دهه ۱۷۹۰، تصاویر متحرک در ۱۹۱۰، کتاب های کمیک در دهه های ۱۹۵۰ و بازی های ویدئویی در دهه ۱۹۹۰ همگی متهم شدند که ارزش های اخلاقی جوانان را تباه می کنند.
 عمر ترس از بیکار شدن انسان ها توسط ماشین ها به چند قرن می رسد. یک جنبش به اسم لادیسم در قرن نوزدهم شکل گرفته که درباره بیکاری گسترده ناشی از فعالیت ربات ها را هشدار  می دهد. اصلاحات ژنتیکی، هوش مصنوعی و  انرژی هسته ای، همه از نوآوری هایی بوده که در تاریخ دور و نزدیک در زندگی بشر، نگرانی هایی ایجاد کرده است. از آنجایی که مسیر نوآوری پایانی ندارد، شناخت واکنش ها نسبت به فناوری در گذشته می تواند در مورد اینکه محصولات تازه با چه واکنشی همراه خواهند شد، سرنخ هایی ارزشمند در اختیار آینده پژوهان، کارآفرینان و مخترعان قرار دهد.
برای پیش بینی آینده به ویژه در حوزه فناوری، سه ابزار در اختیار بشر است. نگریستن به گذشته، زمان حال و آینده ترسیم شده که براساس آن ها می توان به تصوری از آینده رسید.  تام استندیج در مطلبی ۴ حوزه فناوری را بر این اساس تحلیل و به تصویری از آینده آن ها رسیده است.
واقعیت مجازی، وسایل نقلیه خودران و فضانوردی خصوصی و اصلاحات ژننتیکی انسانی که این روزها درباره آن زیاد می شنویم، در آینده چه وضعیت پیدا می کنند. استندیج می نویسد اجماعی گسترده در میان پژوهشگران حوزه فناوری و نویسندگان داستان های علمی تخیلی وجود دارد مبنی بر اینکه واقعیت افزوده که واقعیت مجازی را با جهان واقعی ترکیب می کند، احتمالا گامی بزرگ پس از صفحه نمایشگر لمسی، در شیوه تعامل میان انسان و رایانه است.
او درباره خودروهای خودران می نویسد داستان های علمی تخیلی به طور عمده در پیش بینی درباره این فناوری به خطا رفته اند چراکه به طور معمول، زمانی وسایل نقلیه هیجان انگیزترند که توسط انسان رانده شوند. اما به نظر می رسد در آینده خودروهای خودران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
برای خوانش مطالب بیشتر درباره فناوری، کتاب ۲۰ تغییر بزرگ تکنولوژی تا سال ۲۰۵۰ را بخوانید. این کتاب در انتشارات امین الضرب ترجمه و منتشر شده است. نسخه الکترونیک کتاب را اینجا دریافت کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن