اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

برای تحلیل بازار مسکن در سال ۹۹ کمی صبر کنیم

مهدی سلطان‌محمدی، تحلیلگر بازار مسکن

روند بازارهای موازی بازار مسکن هم‌چنان افزایشی است. در بازار ارز، طلا و بورس گزارش‌ها از رشد قیمت و بازدهی خبر می‌دهد. یک دلیل عمده رونق این بازارها کاهش نرخ بهره بانکی است و اینکه مردم ترجیح می‌دهند برای حفاظت از پس‌انداز خود در مقابل تورم، در دیگر بازارها سرمایه‌گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن یکی از راه‌های محافظت از سرمایه است بنابراین تقاضای سوداگرانه همیشه در این بازار وجود دارد اما تقاضای مصرف، با توجه به کاهش درآمد خانوار در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

در سال‌های گذشته، عرضه خوبی در بازار مسکن ثبت نکردیم. اکنون میزان عرضه کمتر از ۴۰۰ هزار واحد مسکن است. تقاضای مسکن ضعیف شده اما کاهش عرضه اثر کاهش تقاضا را جبران می‌کند. افزایش قیمت نهاده‌های بخش مسکن هم مانعی بر کاهش قیمت در بازار است.

یک نکته مهم درباره تحلیل بازار مسکن، توجه به مدت زمان بروز نوسانات است. بازار مسکن را دست‌کم باید با دریافت اطلاعات یک فصل تحلیل کرد و از روند افزایش یا کاهش قیمت گفت. بازار مسکن را نمی‌توان بر مبنای تغییرات روزانه و ماهانه تحلیل کرد و به زمان بیشتری برای ارزیابی آن نیاز داریم.

نکته دوم اینکه وضعیت بازار مسکن در فصل بهار، مبنای مناسبی برای تحلیل وضعیت بازار در ادامه سال نیست. در این فصل معاملات زیادی انجام نمی‌شود و برداشت و انتظار خریداران و فروشندگان منعکس‌کننده واقعیت‌های بازار نیست، بنابراین برای ارزیابی درست باید دست تا پایان خرداد ماه صبر کنیم.

در فصل بهار سال جاری به دلیل همه‌گیری کرونا، بنگاه‌های مسکن برای مدت طولانی تعطیل بوده و خریداران تمایلی به گشت و گذار در خانه‌ها و فروشندگان تمایلی به بازدید دیگران از منازل و املاک خود نداشتند. همین زمینه کاهش حجم معاملات را رقم زده است اما مشخص نیست این روند کاهشی تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن