اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بحران پس از بحران

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در سرمقاله تازه ترین شماره آینده نگر، از بحران هایی نوشته که به دلیل حکمرانی نامطلوب در ایران افزایش یافته است. رییس اتاق تهران در این مطلب از رشد روز افزون پایه پولی، نقدینگی و تورم، بیکاری، منفی شدن جذب سرمایه گذاری داخلی، ناتوانی در جذب سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور، ب آب و فرونشست زمین، آلودگی هوا، افزایش فساد و رانت در سطوح مختلف، افزایش شکاف های طبقاتی و جنسیتی ، قومیتی و تبعیض به عنوان چالش های اساسی در کشور یاد می کند و خدشه بر اعتماد عمومی را از اصلی ترین پیامدهای حکمرانی نامطلوب در کشور بر می شمرد. در این مقاله می خوانیم: «امروز مهم ترین وظیفه ای که بر عهده همه ارکان نظام از جمله دولت، مجلس و قوه قضاییه قرار دارد، این است که بپذیرند اعتماد عمومی مخدوش شده است و با اصلاح شرایط در جهت بازسازی سرمایه اجتماعی و احیای امید در جامعه گام بردارند. اقدامی که اگر صورت نگیرد، در بلندمدت خسارت های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت».
«بن بست قیمت گذاری»، عنوان پرونده بخش روایت تازه ترین شماره آینده نگر است. محبوبه فکوری دبیر بخش روایت،  از ماجراجویی دولت ها در بازار برای کنترل قیمت و ایجاد آرامش نوشته است. فرایندی که بدون توجه به مکانیزم های اقتصادی، در ایران تمامی ندارد و هم چنان در جریان است. هادی حق شناس، تحلیل گر مسائل اقتصادی در یادداشتی از تلاش دولت ها برای تحکیم حضورشان در بازارها نوشته است. محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران به بررسی آثار قیمت گذاری دستوری بر توانایی تولیدکنندگان و کیفیت تولید پرداخته و محمد حسن صبوری، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های اقتصادی از دلایل ورود دولت ها به عرصه قیمت گذاری دستوری می گوید. هم چنین در این پرونده، علی نقیب، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران آثار قیمت گذاری دستوری در دراز مدت در بازارها را تحلیل کرده است.
«حاشیه فقر»، عنوان بخش راهبرد در شماره ۱۱۴ آینده نگر است. لیلا ابراهیمیان دبیر بخش توسعه و راهبرد در گزارشی به این پرسش پرداخته که چرا تعداد زندانیان جرائم مالی در ایران بیشتر شده است. در این بخش، مسئله فقر در مطالبی از فرشاد مومنی اقتصاددان، علی اصغرسعیدی پژوهشگر اقتصاد، محمدسالارکسرایی و آرش حیدری جامعه شناسان  بررسی شده است.
در بخش توسعه این شماره از آینده نگر، چشم انداز عدالت در رابطه با اهداف توسعه ای تعریف شده در کشورها بررسی شده است. علیرضا علوی تبار در گفت وگو با آینده نگر از نسبت عدالت و توسعه در ایران می گوید. علوی تبار توصیه کرده هر نوع نگاهی در مورد عدالت اجتماعی باید پسافروپاشی باشد، به این معنا که تجربه کشورهای بلوک شرق و رخدادهای دولت های رفاهی در غرب را در نظر بگیرد. هم چنین در این بخش می توانید گفت وگوی آینده نگر با سعید مدنی جامعه شناس را بخوانید. مدنی در این گفت وگو از گرفتاری عدالت و توسعه در تله ساختارها می گوید. او اصلاحات ساختاری را برای خروج جامعه ایرانی از بحران ها در اولویت می داند. نسبت  عدالت  وتوسعه در این بخش هم چنین در یادداشت هایی از حسین واله، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه شهید بهشتی، حسین رجب پور پژوهشگر اقتصاد، خالد توکلی جامعه شناس توسعه و فائز دین پرست استادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، بررسی شده است.
«بر بال بحران»، عنوان بخش نگاه شماره ۱۱۴ نشریه آینده نگر است. زینب کوهیار دبیر این بخش، از ۱۰ بحران با پیامدهای جبران ناپذیر در اقتصاد و جامعه ایرانی نوشته است. مهراد عباد، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در یادداشتی از بحران انرژی و محیط زیست در ایران می گوید، بحرانی که رهایی از آن به رهایی دولت از شعارزدگی ها مربوط است. هم چنین سعید عباسیان پژوهشگر اقتصاد سیاسی به چرایی بروز و راه حل های بحران های تورم و سرمایه گذاری در اقتصاد ایران پرداخته است. در این بخش در یادداشتی از بهرام صلواتی مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، این پرسش بررسی شده که چرا ایران باید سیاست های مهاجرتی را به عنوان یکی از بحران های کنونی جدی بگیرد.
در بخش های چشم انداز، همسایه ها، کارآفرین، تجربه، آینده پژوهی و اکونومیست تازه ترین مطالب نشریات خارجی با ترجمه دبیران این بخش ها،  متین دخت والی نژاد، مونا مشهدی رجبی، زهرا چوپانکاره،  فرزانه سالمی، کاوه شجاعی و نسیم بنایی به چاپ رسیده است. هم چنین در بخش کارآفرین ایرانی، سرگذشت کارآفرینان ایرانی به قلم ولی خلیلی دبیر این بخش را می خوانید.  «جنگی در پیش است اما کسی نمی تواند ببیند» عنوان کتابی است که بخش هایی از آن را با ترجمه سعید ارکان یزدی در شماره ۱۱۴ آینده نگر می خوانید.
نشریه آینده نگر با سردبیری بهراد مهرجو منتشر می شود. فریده عنایتی معاون سردبیر، رضا دولت زاده مدیرهنری و بابک آتشین جان ویراستار نشریه آینده نگر اند. 
نسخه الکترونیک شماره ۱۱۴ نشریه آینده نگر، ماهنامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تهران را اینجا دریافت کنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن