اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

با استالین هند آشنا شوید

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

در دوران اتحاد جماهیر شوروی، پذیرفتن صندلی در دایره اطرافیان و نزدیکان جوزف استالین امری خطرناک محسوب می‌شد. بسیاری از کسانی‌که وارد حلقه نزدیکان او می‌شدند، عاقبتشان به زندان یا تبعید می‏کشید. البته مشاور اقتصادی او یعنی جنو وارگا جزو موارد استثنایی بود که عمری طولانی را سپری کرد و همیشه در سلامت و صحت به سر می‌برد. این شاید نشانه‌ای خوب بود برای آن‌ها که می‌خواستند پس از او مشاور اقتصادی باشند.
حالا در ایالت تامیل نادو در هند، فردی به اسم استالین به قدرت اقتصادی رسیده‌است و ظاهرا می‌توان به آینده او امیدوار بود. پدر او جزو سیاستمداران در ایالت تامیل نادو بوده و حالا پسرش به مدیر اقتصادی مهمی در دولت هند تبدیل شده‌است. آن مرد بیش از دو دهه سابقه کار در حوزه اقتصاد دارد. به دلیل اینکه زود از دنیا رفت، نتوانست آن‏طور که باید به ایالت خود در هند خدمت کند. حالا پسرش جایش را گرفته‌است. در واقع پسر به نوعی از نام پدرش هم اعتبار گرفته‌است. اما به هر حال آنچه باعث شده توجه زیادی به خود جلب کند، هم‌نامی‌اش با جوزف استالین است، نامی که برای همه آشناست.
کسانی‌که به عنوان مقامات اقتصادی در هند فعالیت دارند، افرادی سرشناس به شمار می‌آیند. نام برخی از آن‌ها هم‌ردیف با استر دافلو، اقتصاددان برنده جایزه پولیتزر آورده شده‌است. برخی از این افراد و مقامات اقتصادی توانسته‌اند ایده‌های خوبی را مطرح کنند. هرچند این ایده‌ها گاهی خلاف نظر نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بوده و باعث شده این اقتصاددان‌ها مقابل مودی قرار بگیرند. مودی اغلب ناگهانی تصمیم می‌گیرد اما اقتصاددان‌هایی مانند موتوول کارونانیدی استالین، به شیوه دیگری کارها را پیش می‌برند. آن‌ها به عواقب تصمیم‌ها هم فکر می‌کنند. تفاوت‌ها آن‏قدر چشمگیر است که به چشم همه اطرافیان می‌آید.
استالین یکی از سیاستمداران و اقتصاددان‌های هندی است که در حال حاضر به عنوان رهبر و رئیس ایالت تامیل فعالیت دارد. او مدتی رهبری حزب دراویدا را هم در هند به عهده داشته‌است. نام استالین در میان قدرتمندترین شخصیت‌های هندی در سال ۲۰۱۹ قرار گرفته‌است.
نکته این‏جاست که استالین به نوعی در نقش مخالف دولت در هند فرو رفته‌است. یعنی در حالی‌که خودش یکی از حاکمیت است، اما سیاست‌هایش به گونه‌ای است که مخالف با سیاست‌های مورد نظر مودی و حاکمیت هند پیش می‌رود. البته او توانسته نوعی ائتلاف را شکل بدهد و همه را گرد هم آورد. انتخابات بعدی در سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. او می‌تواند با همین اقدامات، به اصلی‌ترین گزینه برای نخست‌وزیری هم تبدیل شود.
 به من نگویید جوزف
استالین مردی پرقدرت است که شهرت بسیاری دارد، کسی که در جوانی هم شهرت داشت. او حتی سابقه زندان رفتن به دلایل سیاسی را هم دارد. به همین خاطر است که همه او را می‌شناسند. یکی از ویژگی‌های مهم او جدیت در کار است. او تلاش کرده دروازه‌های اقتصاد هند را به روی سرمایه‌گذاران خارجی باز کند. استالین به عنوان یکی از مسئولان اقتصادی در هند همیشه سعی داشته با مدیران کسب‌وکارها و جوامع کاری ارتباطی از نزدیک برقرار کند. رفته‌رفته تصویری از او شکل گرفته و این تصویر در نگاه عمومی، خوب و مطلوب است.
حالا استالین ۶۸ ساله است و هنوز هم محبوبیت خود را در میان مردم هند حفظ کرده‌است. البته او شخصیتی کاملا متفاوت از پدرش دارد. نکته اینجاست که نیازی هم ندارد مانند پدرش باشد. او می‌تواند بدون اینکه شبیه پدرش باشد، به شخصیتی ماندگار در تاریخ هند تبدیل شود. شاید حتی نسبت به پدرش، بیشتر مطرح باشد چرا که تاکنون عملکردی که داشته نسبت به پدرش، موفقیت‌آمیزتر بوده‌است.
حالا او جلساتی با مردم می‌گذارد و برای آن‌ها از راهکارهای نجات اقتصاد هند می‌گوید. استالین می‌تواند رهبری کاریزماتیک برای هند باشد. کسی که برای همیشه نامش در تاریخ هند بماند. او در دوران همه‌گیری، راه‌کارهایی را ارائه کرده‌است که توانسته بسیاری از چالش‌های پیش روی اقتصاد هند را برطرف کند. شاید خیلی‌ها بگویند هند استحقاق چنین رهبری را ندارد. اما او چیزی را به هند می‌دهد که تاکنون در هند خبری از آن نبود: شایستگی و ارزش. استالین می‌گوید: «به من نگویید جوزف»؛ شاید به این خاطر که می‌داند شیوه رهبری کردن او با رهبران دیکتاتور فرق دارد. استالین همان کسی است که هند به او احتیاج دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن