اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازگشت ۴.۶۳ میلیارد یورو به اقتصاد کشور

ایلنا

به گزارش ایلنا از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان‌پاک گشایش‌های انجام شده در طول ماه‌های اخیر از جمله مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، تفوق سیاست تجاری بر سیاست ارزی و همکاری صادرکنندگان در بازگشت ارز حاصل از صادرات را در این موضوع، با اهمیت توصیف کرد و اظهار داشت: از مجموع ۲۸۸۱۵ صادرکننده از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تاکنون و با انجام تعدیلات سال‌های۹۷ تا ۱۴٠٠، به میزان ۹۱ میلیارد یورو تعهد صادراتی ایجاد شده است که با احتساب مهلت ۴ماهه جهت ایفای تعهدات ارزی صادراتی، در مجموع ۷۹/۴میلیارد یورو تعهد سر رسید شده، محاسبه شده است.
وی افزود: این میزان ۸۷ درصد کل تعهدات صادراتی را تشکیل داده و از این مقدار،  ۴.۶۳میلیارد یورو، معادل ۸٠ درصد تعهدات ارزی سر رسید شده به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.  
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: حدود ۲۳ میلیارد یورو از ارزهای صادراتی بازگردانده شده مربوط به استفاده از رویه واردات در مقابل صادرات خود و یا واگذاری کوتاژهای صادراتی به غیر بوده است که این رقم، ۳٠درصد ایفای تعهدات ارزی را به خود اختصاص داده است.   
پیمان پاک گفت: با توجه به لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی، فولادی و فراورده‌های نفتی از طریق سامانه نیما، به نظر می‌رسد صادرکنندگان کوچک و متوسط اقبال بیشتری به سایر رویه‌های ایفای تعهدات ارزی از جمله واردات در مقابل صادرات خود یا واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر نشان داده‌اند که این دو روش تاثیر بسزایی در تامین ارز مورد نیاز تولید و اشتغال دارند.  
رئیس کمیته اقدام ارزی در ادامه گفت: تعداد  ۱۹۹۹ صادرکننده بین یک تا ۶٠ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند، این در حالی است که تعداد ۳۱۸۹صادرکننده بین ۶۱ تا ۹۰ درصد و همچنین ۳۸۹۱صادرکننده نیز ۱٠٠درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند.
 وی اضافه کرد: مبلغ ۴٠/۵میلیارد یورو بازگشت ارز توسط صادرکنندگانی انجام شده است که ۱٠٠درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند و بر اساس محاسبات انجام شده این گروه با وجودی که فقط  حدود ۱۴ درصد صادرکنندگان را از نظر تعداد به خود اختصاص داده‌اند حدود ۶۴ درصد تعهدات ایفا شده را انجام داده‌اند.   
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در پایان ضمن تقدیر از این دسته از صادرکنندگان، اعلام کرد آیین‌نامه تشویقی آنان در حال تدوین بوده و در آینده نزدیک ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن