اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازار سکه و ارز در پیش بینی ناپذیرترین وضعیت است

محمد کشتی آرای

بازار طلا و ارز مدت هاست نسبت به فرارسیدن اعیاد و مناسبت های مختلف واکنشی نشان نمی دهد. درحالیکه در سال های گذشته، نزدیک شدن به اعیاد و مناسبت های شاد مذهبی یا ایام عزاداری در افزایش و کاهش قیمت ها اثرگذار بود. اکنون می بینیم بازار ارز، طلا و سکه در واکنش به انتشار اخبار مثبت و منفی، حتی اخباری با منبع بازارساز ارزی کشور هم رفتار دیگری دارد و نوعی بی حسی در کنشگران نسبت به انتشار اخبار دیده می شود.
در  دو هفته گذشته، نوسان قیمت جهانی طلا کاهشی بود و قیمت ارز هم در محدوده ۲۴ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ بازی کرد. انتظار این بود که با انتشار خبر توافق ایران و کره جنوبی درباره ارزهای بلوکه شده ایران در این کشور، قیمت ارز کاهش پیدا کند با این حال، تا این لحظه بازار واکنشی به این خبر نشان نداده است و تغییر مختصر قیمت ها ثبت شده است. این درحالی است که انتظار داشتیم خبر توافق قیمت ارز را به شدت کاهش بدهد. این وضعیت نشان می دهد حوصله مردم و صبر و تحمل آن ها نسبت به گذشته بیشتر شده است و سرعت واکنش نشان دادن آن ها نسبت به تحولات به شدت کاهش یافته است.
نکته دیگر، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قابل توجه قیمت طلا و سکه در سال جاری نسبت به سال های گذشته به ویژه سال ۹۸ است. تقاضا در بازار با اتکا به این دو عامل، به شدت کاهش پیدا کرده است. مردم ترجیح می دهند در مناسبت های مذهبی، اعیاد و تولدها از کارت هدیه بانکی استفاده کنند. طلا گران تر از توان مالی مردم است.
امروز بازار در رکود کامل است و پیش بینی قیمت آتی بر مبنای اخبار و رویدادهای امروز، ممکن نیست. به نظر می رسد تنها در شرایطی قیمت ها تغییر می کند که تحولات مورد اشاره در اخبار، رخ دهد نه اینکه وعده تغییر و تحولی داده شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن