اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازار سهام غیرقابل پیش بینی است

عباس آرگون

خروج هیجانی سرمایه حقیقی از بازار سهام، به افت شاخص کل در یک هفته گذشته دامن زده است. قیمت بعضی سهام ارزنده با توجه شلوغی صف های فروش کاهش یافته و وضعیت بورس روی نمودار قرمز است. بخش عمده ای از چالش های بازار سهام، چه در دوره رونق و چه در دوره رکود، ناشی از عدم برداشت دامنه نوسان بوده است. کنشگران در بازار سهام، به طور عمده بدون تحلیل و براساس صف نشینی سهام را می خرند و می فروشند. در شرایطی این چنین، بهتر است با حذف دامنه نوسان، سطح نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا کند.  با حذف دامنه نوسان افت کمتری در قیمت پایانی رخ می دهد.
مسئله امروز دیگر بازار سهام، چالش اعتماد است. زمانی که بورس در مسیر صعود قرار داشت، دولت مردم را به سرمایه گذاری تشویق می کرد. هر روز خبری از حمایت دولت از بورس منتشر می شد، اما امروز، در روند نزولی بازار سهام خبری از دولتمردان نیست و نکته دیگر اینکه، اعتماد مردم نسبت به حمایت های دولت از بورس هم خدشه دار شده است. این درحالی است که بازار باید بدون نیاز به حمایت های قطعی دولت از خرید سهام به تعادل برسد و تنها کار موثر دولت کاهش سیاست های محدود کننده است.
آینده بازار سهام در گرو تحولات سیاسی و اقتصادی متنوعی است. یکی از اثرگذارترین موضوعات بر آینده بازار سهام روند تغییر نرخ ارز در ماه های آینده است اما نمی توان با در نظر گرفتن یک عامل، آینده بازار سهام را پیش بینی کرد.  شاخص کل بازار سهام در دوماه گذشته از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده است. حجم بازار و تعداد سهامداران با گذشته بسیار متفاوت است، بنابراین نمی توان به پیش بینی دقیقی از وضعیت آینده رسید. بااین حال این انتظار وجود دارد که با اعمال سیاست هایی بازار را تقویت کرد. 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن