اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازار بدون نظارت

 با اعلام خبر سرمایه گذاری تسلا و توئیت ایلان ماسک، قیمت بیت کوین به آستانه ۵۰ هزار دلار رسید. هم چنین مسترکارت، اعلام کرد امکان استفاده از ارزهای مجازی را در شبکه خود ایجاد کرده است. جک دورسی از مدیران توئیتر هم از تشکیل صندوقی با بیت کوین به ارزش ۲۳.۶ میلیون دلار خبر داد. صندوقی که با هدف تبدیل بیت کوین به ارز اینترنت  تشکیل می شود. خلاصه اینکه، عادی سازی استفاده از بیت کوین  به تمرکز زدایی در اقتصادها و توسعه اقتصادهای مبتنی بر پول دیجیتال کمک می کند.
مانور ماسک باعث شد بیت کوین به درآمدی بیش از درآمد کل سه ماهه گذشته از محل فروش خودرو دست پیدا کند. نکته جالب اینکه در همان زمان قیمت بعضی محصولات تسلا به طور تقریبی یک بیت کوین ارزش داشت.
این در مقایسه با ارزش ۱۰۰ هزار دلاری که انتظار می رود بیت کوین به آن برسد یا ۵۰۰ هزار دلاری که بعضی انتظار دارند بیت کوین ارزش خود را به تدریج به این میزان ثبت کند، چیزی نیست. اما ماسک به طرز استادانه ای انتقام خود را گرفته است. او یک بار به خاطر افزایش مصنوعی ارزش سهام تسلا توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده تحریم شد. اکنون او با حقه ساده اعلام سرمایه گذاری شرکتش بر دارایی که به خوبی می دانست ارزش آن افزایش پیدا می کند، در مقابل SEC ایستاده است.
تجربه تسلا و ایلان ماسک به عنوان شرکتی بزرگ برای بهینه سازی سرمایه گذاری، مقدمه ای برای آغاز راهی تازه در اقتصادهای جهان به نظر می رسد. راهی که ارزهای رمزپایه در آن بیشتر استفاده می شود و نظارت بانک های مرکزی و نهادهای مالی به کمترین سطح می رسد. این تجربه می تواند دیگر شرکت های بزرگ را به سرمایه گذاری در این ارزها تشویق کند. غیر از این، بعضی درباره حباب زدگی بازار ارزهای مجازی به دلیل کنش های بنیانگذار تسلا نگرانند، چراکه ماسک و شرکتش کمتر از نوسان بازار صدمه می بینند اما کنشگران خرد بازار، به  محدوده خطر وارد می شوند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن