اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ایران افت صادرات به ترکیه را جبران می کند

پیش از همه گیری کرونا، مسئولان گمرک بازرگان ایران و فرمانداری دغوبایزید ترکیه توافق کردند دست کم روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون از این مرز تردد کنند اما این توافق با توجه به درگیری دو کشور با بیماری کرونا، بسته شدن مرز و پس از آن تردد با اعمال پروتکل های بهداشتی عملی نشده است.

از اسفندماه سال ۹۸ تردد کامیون های ایرانی به ترکیه به دلیل همه گیری کرونا در ایران با محدودیت همراه شد. اکنون رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اعلام کرده کشورمان قصد دارد عقب افتادگی چهارماهه در صادرات به ترکیه را جبران کند. در چهار ماهه ابتدایی امسال صادرات ایران به ترکیه به ۸۴۲ هزار و ۵۵۷ تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزش  ۸۲ درصد و  وزنی ۹۰ درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین در بخش واردات ایران یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن از ترکیه واردات داشته که از لحاظ ارزش ۳۳ درصد و از لحاظ  وزنی ۰.۶۶ درصد کاهش یافته است.

با همه گیری کرونا در اسفندماه سال ۹۸ در ایران، مرز بازرگان، تنها مرز بین المللی بین ایران و ترکیه در چهارمین روز آخرین ماه سال گذشته بسته شد. صادق نامدار، مدیرکل گمرک بازرگان اعلام کرد این ممنوعیت با وجود توافق مسئولان دو کشور بر انجام کنترل های بهداشتی انجام شده است. در ۲۰ اسفندماه، سفیر ایران، محمد فرازمند در صفحه شخصی اش در فضای مجازی از  تردد کامیون های ترانزیت ایران و ترکیه گفت. در نهایت در خردادماه سال جاری بود که روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران، از بازگشایی مرز به روی کامیون های ایرانی و ترک برای ادامه تعاملات تجاری دو کشور و عادی سازی تردد در مرز بازرگان خبر داد. به گفته لطیفی تنها در یک روز پس از بازگشایی مرزهای ترکیه به روی کامیون های ایرانی ۱۵۰ کامیون ایرانی وارد ترکیه شده و ۳۵ کامیون از ترکیه وارد خاک ایران شده است.

اکنون با کاهش محدودیت ها برای وارد شدن کامیون های ایرانی، رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه از تلاش برای جبران کاهش صادرات ایران به این کشور خبر می دهد، هرچند مشکل صف های طولانی که پیش از همه گیری در مرز بازرگان وجود داشت، هم چنان مانعی جدی در مسیر تحقق این هدف است. سعادت در این باره گفت:«در حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا، ترکیه تعداد کامیون‌های بیشتری را از ایران نمی‌پذیرد ولی در حال مذاکره هستیم تا تعداد پذیرش کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی ایران از سوی این کشور افزایش یابد». پیش از همه گیری کرونا، مسئولان گمرک بازرگان ایران و فرمانداری دغوبایزید ترکیه توافق کردند دست کم روزانه ۴۵۰ دستگاه کامیون از این مرز تردد کنند اما این توافق با توجه به درگیری دو کشور با بیماری کرونا، بسته شدن مرز و پس از آن تردد با اعمال پروتکل های بهداشتی عملی نشده است.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن