اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ایرانیان زمان خود را چطور سپری می کنند؟

فقدان پایگاه های داده و فقرآماری از دشواری کسب وکارها برای بررسی بازار هدف است. این دشواری نه تنها درباره بازارهای خارجی یک محصول ایرانی بلکه برای بازار داخل هم وجود دارد. مخاطب محصولات یک کسب وکار به چه فکر می کنند؟ چه نیازهایی دارند و زمان خود را چطور سپری می کنند؟ کدام از یک خدمات و محصولات در بازار پرطرفدار است و چرا؟ پاسخ این سوالات در بررسی های عمقی و آماری نهفته است که به گفته فعالان بازار و اکوسیستم استارت آپی کمتر به آن توجه شده است. اکنون مرکز آمار در گزارشی از زمان سپری شده ایرانیان در بهار ۹۹ و سهم هر فعالیت در این زمان، به کمک آمده تا جامعه ایرانی را برای علاقمندان به ارائه خدمات و کالا به آن، شفاف تر کند.
گزارش های رسمی نشان می دهد در فصل بهار سال ۹۹ هر یک ایرانی در ۲۴ ساعت شبانه روز، بیش از ۱۱ ساعت و ۳۰ دقیقه از وقت خود را به خوابیدن، خوردن و آشامیدن، مراقبت های بهداشتی-پزشکی، سفر و فعالیت های مرتبط به رسیدگی از خود انجام می دهد.
پس از این بیشترین زمان صرف شده یک ایرانی در روز، بخ  مسائل فرهنگی و فراغت، استفاده از رسانه های گروهی و تمرین های ورزشی اختصاص داده شده است. این دسته از فعالیت در یک روز سهمی بیش از ۴ ساعت و ۲۰ دقیقه از زمان شهروندان داشته است.. خدمات خانگی بدون مزد برای اعضای خانواده  مثل تهیه کردن غذا، تمیز کردن خانه، خرید کردن  و نگهداری از گل و گیاه و حیوان خانگی با ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه سهم، در جایگاه سوم در فعالیت های روزمره شهروندان ایرانی قرار دارد.
 اشتغال و فعالیت هایی که در نهایت منجر به رشد درآمد فرد و خانوار می شود، از نظر میزان زمان اختصاص یافته در روز، در رتبه چهارم است. شهروندان در روز به طور متوسط ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه از وقت خود را به اشتغال و فعالیت های مرتبط با مزد اختصاص داده اند که این فعالیت ها شامل اشتغال در شرکت ها، نهادهای دولتی، موسسات غیرانتفاعی و بنگاه های اقتصادی خانگی تولید کالا می شود.
 هم چنین فعالیت های فرعی و وقفه های مرتبط با شغل، جست وجوی شغل و راه اندازی شغل و سفرها و ترددهای مربوط به شغل هم در این دسته از فعالیت ها جای گرفته است. معاشرت، مشارکت های اجتماعی و انجام مناسک دینی به طور متوسط در یک روز از ایرانیان یک ساعت و ۳۶ دقیقه وقت گرفته است. کمترین زمان در شبانه روز به فعالیت های داوطلبانه، کارآموزی و سایر کارهای بدون مزد اختصاص یافته که تنها ۲ دقیقه در ۲۴ ساعت است.
گزارش مرکز آمار نشان می دهد که مردم در یک شبانه روز ۱۸ ساعت و ۱۹ دقیقه از وقت خود را صرف فعالیت های خود کرده و ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه از زمان یک روز را به اعضای خانواده، ۴ دقیقه را به دوستان، ۶ دقیقه را برای سایر افراد و ۲ ساعت و۴۰ دقیقه از زمان را صرف محل کار کرده اند.
هم چنین متوسط زمان سپری شده در یک شبانه روز در فضای مجازی برای جمعیت بالای ۱۵ سال، بیش از ۴۱ دقیقه در یک شبانه روز بوده است و بیشتر این زمان صرف مسائل فرهنگی، فراغت، استفاده از رسانه های گروهی و تمرین های ورزشی شده است. مردم برای انجام این دسته از فعالیت ها در فضای مجازی به طور متوسط ۳۱ دقیقه وقت در روز صرف کرده اند.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن