اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اوضاع استارت آپ ها در ترکیه خوب است

اوایل سال جاری میلادی بود که گتیر، استارت آپ تحویل مرسوله در ترکیه ۳۸ میلیون دلار سرمایه جذب کرد که ۲۸ میلیون دلار آن از منابع سرمایه گذاران دره سیلیکون آمده بود. این سرمایه گذاری نوید این را می داد که جهان روی خوش به استارت آپ های ترکیه ای نشان داده و از ظرفیت های آن آگاه شده است. ادامه روند جذب سرمایه در ترکیه نشان می دهد که اوضاع برای اکوسیستم استارت اپی این کشور به خوبی پیش می رود.
در میانه رکود اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا در ترکیه بود که زینگا، غول بازی جهان، پیک گیم استارت آپ ترکیه ای را به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار خرید و به این ترتیب، نخستین یونیکورن ترکیه یا استارت آپ یک میلیارد دلاری این کشور به جهان معرفی شد. هم چنین مدتی بعد، یک استارت آپ  فعال دیگر در زمینه بازی به اسم رولیک گیم، به زینگا با ارزش ۱۸۰ میلیون دلار فروخته شد درحالیکه تنها ۲۱ ماه از عمر آن می گذشت.
ترکیه در سال های اخیر با توسعه تکنوپارک ها و حمایت از کسب و کارهای نوپا تلاش کرده اکوسیستم استارت آپی را رونق دهد. امروز در ترکیه ۸۵ تکنوپارک وجود دارد و  ۷۱ تکنوپارک فعال است و بیش از پنج هزار و ۹۲۰ شرکت و ۵۸ هزار و ۹۲۲ کارمند در آن فعالیت می کنند. صادرات تکنوپارک های ترکیه به پنج میلیارد دلار رسیده است.
 پیمودن مسیر توسعه تکنوپارک ها در ترکیه آسان نبوده است. براساس اطلاعاتی که رسانه ها از وضعیت اکوسیستم استارت آپی این کشور منتشر کرده اند، تلاش برای افزایش سهم فناوری در اقتصاد با ایجاد مناطق ویژه برای توسعه آن، از سال ۱۹۸۰ میلادی در ترکیه آغاز شده است، با این حال نخستین چارچوب های قانونی برای ایجاد تکنوپارک ها در سال ۲۰۰۱ ایجاد شده است.
روند توسعه کسب و کارهای نوپا در ترکیه نشان می دهد در آینده اقتصاد این کشور بیش از اتکا به مدل های سنتی در تجارت، به توسعه فناوری متکی خواهد بود. گفتنی است رشد استارت آپ ها در ترکیه در سایه اعمال شدیدترین تحریم ها به اقتصاد ایران و کوتاه شدن دست کسب وکارهای نوپای ایرانی از سرمایه های خارجی است که ادامه پیدا می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن