اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اقتصاد انرژی و چالش‌های آن

رضا پدیدار،رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران

 آینده چگونه است؟ این پرسش همگانی و نقل مجالس حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است و ارتباطی به شغل و یا حرفه خاصی نداشته و عارضه‌های وارده به تمامی کشورها موجب شده تا از منظر کمی و کیفی خود بدان پرداخته و اظهارنظر کنند. اما نقش هریک از عامل‌های اثرگذار در روند شکل‌گیری زندگی فردی و اجتماعی آحاد انسانی موجب شده که این سهم به صور مختلف مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد. از آنجایی که نفت به عنوان مهم‏ترین عامل تولید انرژی در زندگی فردی و اجتماعی همه انسان‌ها نقش‏گذار و یا نقش‏پذیر است باید گفت که روندهای نوظهور و چشم‌انداز در حال تغییر بازارهای انرژی به ویژه برای کشورهای دارای منابع نفتی و یا بهتر بگوییم اقتصادهای پایه نفتی بسیار متفاوت و حتی ناموزون است. هجوم یکسره و بدون وقفه ویروس کرونا موجب شد تا در مراحل مختلف، کشورها با اقتصادی جدید و یا نوظهور روبرو شوند. چرا که امروزه تعداد محدودی از دولت‏ها و شرکت‏ها در سطوح مختلف از عملکرد خود در محیط متلاطم و آشفته کسب و کار کنونی راضی هستند.
در دهه‌های گذشته برنامه‎ریزی سنتی که بیشتر بر پایه پیش‌بینی‌های قطعی استوار بود تا حدود زیادی موجب کسب موفقیت برای سازمان‌ها می‌شد، اما هم‏اکنون این روش کارآیی خود را از دست داده است. پیش‌بینی‌های قطعی شاید در افق زمانی کوتاه‌مدت و معینی درست باشند، ولی در میان‌مدت و بلندمدت و با ظهور رویدادهای پیش‌بینی‏نشده و غافل‌گیرکننده همانند هجوم ویروس کرونا، تغییرات پی در پی در سیاست‌های کلان ملی، منطقه‌ای و نیز بین‌المللی و از همه مهم‏تر ناتوانی مدیران و سیاست‌گذاران را برای درک تغییرات نوظهور، آشکار می‌سازد. این ناتوانی موجب از کار افتادن و غیر قابل استفاده شدن استراتژی‌های تدوین شده براساس پیش‌بینی‌های قطعی می‏‏‏‏شود. در شرایط فعلی و موقعیت‌های کنونی کم نیستند برنامه‏ریزی‏هایی که بدون توجه به تغییرات عمیق آینده طراحی می‌شوند و در نتیجه اهداف در نظر گرفته‏شده در برنامه را محقق نمی‌سازند. در یک مطالعه میدانی ماهنامه اکتشاف و تولید نفت و گاز، آینده را حاصل اند کنش‌های چهار مولفه سازنده آینده می‌دانند. این مولفه‌ها عبارتند از روندها، رویدادها، تصاویر و اقدامات.
روند و رویداد بر دو ویژگی آینده متمرکز هستند. چرا که روند اشاره به پیوستگی تاریخی و زمانی دارد و رویداد بر گسستگی تاریخی تاکید می‏‏‏‏ورزد. روند‏ها تغییرات منظم در داده‏ها یا پدیده‏ها در خلال زمان هستند و از گذشته آغاز شده و تا آینده ادامه می‏‏‏‏یابند. اما رویدادها بر خلاف روندها حاصل یک اتفاق یا حادثه هستند که به شدت بر روندها و به طور کلی بر آینده تاثیر می‏‏‏‏گذارند. تصاویر حاصل برداشت یا درخواست افراد و گروه‏های گوناگون در مورد آینده است و در نهایت اقداماتی که براساس تصاویر بازیگران مختلف از آینده شکل می‏‏‏‏گیرد.
آنچه که نگارنده را در بررسی چالش‏های ‏‏‏‏آینده در حوزه انرژی معطوف داشت باید گفت که نخستین گام از مطالعات آینده‏پژوهی در حوزه انرژی است که شناسایی روند‏های ‏‏‏‏نوظهور در بازار انرژی خواهد بود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اما در عین حال یکی از الزامات اساسی در تدوین برنامه‏‏های ‏‏‏‏کلان و بلندمدت در این حوزه به شمار می‏‏‏‏رود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تنوع روند‏ها عبارت‏اند از:
۱.روندهای نوظهور در بازار انرژی جهان با تغییرات اساسی در بازارها حتی قبل از بروز بحران مالی و بین‏المللی و عملکرد اقتصادی جهان ناشی از کرونا که در حال وقوع است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏البته ناگفته نماند که رشد تقاضای انرژی در این دهه باعث بهره‏برداری بیشتر از ظرفیت‏های ‏‏‏‏بازار شد‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به طوری که هر گونه وقفه در عرضه انرژی به دلیل تغییرات آب و هوایی و یا تحولات ژئوپلیتیکی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏افزایش شدید قیمت نفت و گاز را به دنبال داشت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏محدودیت‏های ‏‏‏‏زیرساختی و فنی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏افزایش ریسک‏های ‏‏‏‏ژئوپلیتیکی و سرمایه‏گذاری‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نوسان قیمت‏ها و هزینه‏ها و توجه به مقررات زیست محیطی برای استفاده از سوخت‏های ‏‏‏‏فسیلی نیز بر پیچیدگی تصویر آینده جهان افزوده است به طوری که ظهور بازیگران جهانی جدیدی که در بخش انرژی و شرایط ژئوپلیتیکی تاثیرگذار هستند‏، به منزله تهدید جدیدی برای بازیگران فعلی بازار جهانی انرژی از جمله آمریکا به لحاظ کاهش قدرت تاثیرگذاری و ایفای نقش در شکل‏دهی سیستم آتی بین‏المللی انرژی آنها به شمار می‏‏‏‏رود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏از طرفی در دهه‏های ‏‏‏‏آتی جمعیت جهان از ۷ میلیارد نفر به ۹ میلیارد نفر افزایش خواهد یافت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏با  افزایش جمعیت‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رشد اقتصادی و سطح استاندارد زندگی در مناطق پرجمعیت افزایش خواهد یافت و در نتیجه جامعه برای تداوم و حفظ این میزان رشد اقتصادی به منابع غذا‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏آب‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏زمین و مواد اولیه به ویژه انرژی بیشتری نیاز خواهد داشت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏مبارزه برای تامین نیازها منجر به شکل‏گیری روندها و محرک‏های ‏‏‏‏جدیدی می‏‏‏‏شود و در مجموع آینده انرژی جهان را شکل خواهد داد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در نتیجه حتی قبل از افزایش و نوسانات کاهشی کرونایی اخیر، قیمت نفت نیز در جهان در مسیر ناپایداری انرژی قرار گرفته بود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بنابراین زمان آن رسیده تا سیستم جدیدی طراحی شود و استراتژی‏های ‏‏‏‏نوین به نحوی تدوین شوند تا به طور همزمان شرایط اقتصادی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏زیست محیطی و سیاست‏های ‏‏‏‏خارجی و از همه مهم‏تر چالش‏های ‏‏‏‏امنیتی مرتبط با تولید‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏حمل و نقل و مصرف انرژی در آنها در نظر گرفته شود.
چشم‏انداز در حال تغییر آینده انرژی برای اقتصادهای پایه نفتی دارای پنج روند و محرک تغییر الگوهای تقاضا، تغییر گزینه‏های ‏‏‏‏تامین و عرضه منابع‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نوسانات قیمت و تاخیر در سرمایه‏گذاری‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بازیگران نوظهور، صف‏آرایی‏های ‏‏‏‏جدید و قوانین نوین و تغییرات آب و هوایی است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏با تغییر الگوی تقاضا طبق بیشتر پیش‏بینی‏ها‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رشد تقاضای انرژی در ۲۵ سال آینده حدودا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد برآورد شده است‏.
‏‏‏‏‏‏‏‏اما در حال حاضر تنها میزان انرژی مورد نیاز جهان مطرح نیست‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بلکه ترکیب کشورهای اصلی متقاضی و تغییر الگوهای تقاضا نیز بسیار حائز اهمیت است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در این ارتباط بد نیست یادآوری کنم که در دهه‏های ‏‏‏‏گذشته کشورهای OECD و یا کشورهای توسعه‏یافته سهم عمده‏ای از افزایش تقاضای انرژی را به خود اختصاص داده بودند‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اما طی سال‏های ‏‏‏‏اخیر و با ظهور قدرت‏های ‏‏‏‏اقتصادی نوظهور در جهان و نیز رشد اقتصادی نسبتا بالای کشورهای در حال توسعه‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بخش اصلی افزایش در تقاضای انرژی به این کشورها  اختصاص یافته است‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به طوری که بیش از ۷۵ درصد رشد تقاضای جدید انرژی بر اساس انتخاب این کشور‏ها شکل خواهد گرفت و نوع نیاز آتی این کشور‏ها به حامل‏های ‏‏‏‏انرژی موجب تغییر سهم هریک از منابع انرژی در سبد مصرفی انرژی جهان خواهد شد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏این تغییرات ضمن آن‏که موجب تغییر الگوهای تقاضای انرژی می‏‏‏‏شود، باعث ایجاد پیوند‏های ‏‏‏‏ژئوپلیتیکی جدید بر پایه الگوهای مصرف فعلی و نیز افزایش مصرف سوخت‏های ‏‏‏‏فسیلی و تاثیرات آب و هوایی ناشی از آن خواهد شد.
۳.تقاضای انرژی اولیه در کشور‏های ‏‏‏‏غیر OECD از ۶۶۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۰۸۰۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۵ افزایش خواهد یافت و این شامل ۹۰ درصد از رشد تقاضای انرژی تا سال ۲۰۳۵ خواهد بود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به طور کلی کشورهای غیر OECD در مجموع ۵۴ درصد از تقاضای انرژی جهان را در سال ۲۰۱۰ به خود اختصاص داده بودند که این رقم در سال ۲۰۳۵ به ۶۴ درصد افزایش خواهد یافت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
۴.افزایش تقاضای انرژی در کشور‏های ‏‏‏‏غیر OECD در مقایسه با کشورهای OECD با عواملی همچون افزایش نرخ رشد جمعیت و فعالیت‏های ‏‏‏‏اقتصادی و شهرنشینی در این کشورها سازگاری دارد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏متوسط نرخ رشد سالیانه انرژی به ویژه نفت خام و گاز در کشورهای غیر OECD در دوره چشم‏انداز فوق ۹.۱ درصد است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در عین حال سهم جمعیت جهانی در کشورهای غیر OECD  از ۸۲ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۸۴ درصد در سال ۲۰۳۵ افزایش خواهد یافت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏همچنین نسبت افراد شهرنشین این کشورها از ۴۴ درصد به ۵۷ درصد و بیشتر افزایش خواهد یافت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏همچنین ارقام عملکرد سال ۲۰۱۵ و آخرین برآورد تقاضای میان‏مدت نفت خام جهان طی سال‏های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بیانگر نقش قابل توجه کشورهای چین و هند در افزایش جهانی تقاضای نفت خام است‏.
‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

لذا تمامی افزایش تقاضا متوجه کشورهای در حال توسعه و در حدود ۱۰.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود که بخش عمده آن به میزان ۵۵ میلیون بشکه در روز به چین و هند اختصاص خواهد داشت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏این موضوع موید جابه‏جایی بازار نفت خام و انرژی جهانی است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ضمنا تغییر گزینه‏های ‏‏‏‏تامین عرضه در دهه نخست قرن بیست و یکم و با وجود پیش‏بینی‏ها در خصوص روند نزولی عرضه منابع فسیلی و نگرانی‏ها از تامین انرژی جهان و تحولات گسترده در حوزه فناوری‏های ‏‏‏‏استخراج و بهره‏برداری از منابع نامتعارف نفت و گاز حجم مجموع منابع متعارف و غیر متعارف انرژی جهان را به نحو قابل ملاحظه‏ای افزایش داد. این در حالی است که در حال حاضر دسترسی تولید‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تبدیل و ارسال این منابع به نحو مطمئن مقرون به صرفه و مطابق با رویکردهای زیست محیطی به مقاصدی که نیازمند این منابع هستند بسیار هزینه‏بر است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به طور کلی منابع متعارف نفت و گاز از نظر جغرافیایی در مناطق خاورمیانه، آمریکـــای لاتین، آسیای میانه و قفقـــاز واقع شده‏اند و با وجود آن‏که نیمکره غربی از نظر منابع سوخـــت‏های ‏‏‏‏غیر متعارف مانند Shale Oil و یا Oil Sand و منابع گازی غیر متعارف و ذخایر نفت خام فوق سنگین بسیار غنی است‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏استخراج و پالایش این‏گونه منابع چالش بزرگی به خصوص در دوره «محدودیت کربن» ایجاد کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نکته حائز اهمیت آن است که انقلاب تولید نفت و گاز در آمریکا که ناشی از آغاز تولید قابل توجه از منابع نامتعارف در این کشور است‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏حداقل تا یک دهه آینده در سایر نقاط جهان به وقوع نخواهد پیوست‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏البته دلایل عمده این امر را می‏‏‏‏توان توانمندی تکنولوژیکی و فنی بالای شرکت‏های ‏‏‏‏نفتی آمریکایی در زمینه تولید نفت نامتعارف در مقایسه با سایر شرکت‏ها‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تلاش این شرکت‏ها برای حفظ حقوق معنوی و عدم اعطای تکنولوژی استخراج نفت از این میادین به شرکت‏های ‏‏‏‏دیگر‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏دسترسی به امکانات و تجهیزات پیشرفته و فراوان از سوی شرکت‏های ‏‏‏‏خصوصی فعال در این زمینه و بازارهای مالی فعال برای پشتیبانی و حمایت مالی جهت توسعه میادین نفتی در آمریکای شمالی برشمرد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏

۶.برآورد اخیر آژانس بین‏المللی انرژی با تایید تحلیل فوق‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نشان می‏‏‏‏دهد که بیشترین تولید نفت خام از محل منابع متعارف طی سال‏های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۵ مربوط به منطقه خاورمیانه و بیشترین افزایش تولید از محل منابع غیر متعارف به طور عمده مختص حوزه آمریکای شمالی خواهد بود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نکته جالب توجه این است که میزان رشد و تولید نفت خام در سال ۲۰۱۸ نیز به نوعی آغاز این روند نوظهور را تایید کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در سال فوق میزان تولید نفت خام جهان ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش یافت که بخش عمده آن ناشی از افزایش تولید عراق‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏عربستان سعودی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏امارات متحده عربی و کویت (از محل منابع متعارف) و آمریکا (از محل منابع نامتعارف) بوده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۹ در مجموع ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش تولید داشتند که ۲.۱ میلیون بشکه در روز آن به عربستان سعودی اختصاص داشته است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏براساس آخرین مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد در خصوص دورنمای عرضه نفت خام که به صورت میدان به میدان و با ارزیابی پروژه‏های ‏‏‏‏مختلف اکتشاف و توسعه میادین نفتی کشورهای مختلف جهان و بر مبنای رویکرد پایین به بالا صورت گرفته است‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در سال ۲۰۳۰   افزایش ظرفیت تولید نفت خام به میزان ۴۹ میلیون بشکه در روز شامل نفت خام و  NGL تخمین زده می‏‏‏‏شود که معادل نیمی از ظرفیت تولید ۸۳ میلیون بشکه‏ای در روز فعلی جهان است.
۷.در ادامه همین مطالعه‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اصلاحات مربوط به ریسک تمامی فاکتورهای تاثیرگذار بر اجرای پروژه‏های ‏‏‏‏بخش بالادستی نفت اعمال شده و میزان افزایش ظرفیت تولید نفت خام جهان ۲۹ میلیون بشکه در روز برآورد شد. بر این اساس نباید نگرانی چندانی در قبال تامین نفت مورد نیاز جهان داشت مگر اینکه میزان نرخ رشد تقاضای نفت خام تا سال ۲۰۳۵ به طور متوسط بیش از ۶.۱ درصد در سال باشد که طبق پیش‏بینی‏های ‏‏‏‏انجام‏شده با ادامه بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏زمان‏بر بودن کامل خروج آمریکا از رکود کرونایی و نیز کاهش نسبی نرخ رشد اقتصادی چین و دیگر اقتصادهای نوظهور در میان‏مدت‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏تحقق این امر چندان محتمل نیست‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
۸.موج ناآرامی‏های ‏‏‏‏سیاسی و مردمی در لیبی و سایر کشورهای حوزه خاورمیانه‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏و شمال آفریقا مجددا توجه همگان را به اطمینان از تامین منابع انرژی از برخی مناطق خاص معطوف کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏افزایش شتابان استفاده از منابع انرژی‏های ‏‏‏‏تجدیدپذیر و تکنولوژی‏های ‏‏‏‏جدید زمینه مساعدی برای جایگزینی انرژی تجدیدپذیر به جای منابع تجدیدناپذیر را فراهم کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏وسعت تقاضای جهان و هزینه ایجاد زیرساخت‏های ‏‏‏‏جدید برای انتقال انرژی در کنار چالش‏های ‏‏‏‏فنی و تکنولوژی ناشی از تنوع منابع انرژی تجدیدپذیر، از آن رو است که جایگزینی منابع انرژی دارای کربن کمتر‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بدون وقوع هر گونه پیشرفت و یا کشفی مهم‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏چندین دهه به طول خواهد انجامید‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ضمنا نوسانات شدید در قیمت حامل‏های ‏‏‏‏انرژی به ویژه نفت خام منجر به عقیم ماندن سرمایه‏گذاری پروژه‏ها و یا محدودیت آنها شده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏این تاخیر در سرمایه‏گذاری فرصت و زمان کافی برای ورود انرژی‏های ‏‏‏‏جدید به بازار را فراهم خواهد کرد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏نمونه بارز این نوسانات را می‏‏‏‏توان در قیمت نفت خام برنت طی ۵ سال گذشته مشاهده کرد که نوسانات بسیار زیادی را تجربه کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ضمنا براساس مطالعات انجام‏شده یکی از مهم‏ترین الزامات سرمایه‏گذاری کافی در بخش بالادستی صنعت نفت‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏باقی ماندن قیمت نفت خام در سطحی بالاتر از ۷۰  دلار به ازای هر بشکه در بلندمدت است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در واقع با توجه به هزینه‏های ‏‏‏‏فعلی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏در قیمت‏های ‏‏‏‏کمتر از ۷۰ دلار حداکثر ۲۰ درصد از برنامه‏های ‏‏‏‏تولید نفت پیش‏بینی‏شده در آینده اقتصادی خواهد بود.
 
۹.روند افزایش قیمت و درآمدهای نفتی موجب فراوانی دارایی صندوق‏های ‏‏‏‏ملی برای دارندگان منابع طبیعی و اقتصاد‏های ‏‏‏‏در حال توسعه شده است که این امکان تامین مالی و انجام سرمایه‏گذاری‏های ‏‏‏‏جدید در پروژه‏های ‏‏‏‏داخلی یا خارجی با استفاده از منابع داخلی و بدون نیاز به درخواست کمک از موسسات وام‏دهنده بین‏المللی مانند بانک جهانی، صندوق بین‏‏المللی پول و بانک‏های ‏‏‏‏توسعه‏ای منطقه‏ای را فراهم کرده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اما حاکمیت دولت‏ها و محدودیت‏های ‏‏‏‏دسترسی به منابع طبیعی‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏موجب ایجاد بی‏اطمینانی و محدودیت در فرصت‏های ‏‏‏‏سرمایه‏گذاری شده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اما بدون شک در آینده دورتر، آمریکا به تنهایی توانایی کافی برای کنترل چین را نخواهد داشت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بنابراین احتمالا به دنبال اتحاد با کشورهایی است که ارزش‏های ‏‏‏‏مشترکی با آمریکا دارند.
در جمع‏بندی و کلام آخر می‏توان گفت که محتمل‏ترین چشم‏انداز آینده اقتصادهای پایه نفتی که آینده ژئوپلیتیکی جهان را می‏‏‏‏تواند شکل دهد اتحاد بین قاره‏ای است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏طی دو دهه آتی دو قدرت اصلی مجموعه آتلانتیک یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا برای جلوگیری از هرگونه چالش برهم‏زننده اقتدار اتحاد بین قاره‏ای‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اقدام به یارگیری از قدرت منطقه‏ای هماهنگ با خود جهت تحکیم اقتدار این مجموعه خواهند کرد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏البته سایر قدرت‏های ‏‏‏‏رو به رشد نظیر چین‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ژاپن‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏روسیه و هند هم محتمل‏ترین سناریو در این زمینه برای همکاری متقابل بوده که در طی دو دهه آینده قدرت‏نمایی خواهند کرد‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اما در مجموع و در طی دو دهه آینده یکی از دو قدرت چین و یا ایالات متحده بر جهان مسلط خواهند شد و نبض اقتصادهای پایه نفتی و چالش‏های ‏‏‏‏حاکم بر آن را عهده‏دار بوده و برای جلب سایر قدرت‏های ‏‏‏‏جهانی از منظر نفوذ و تاثیرپذیری انرژی در هدایت اجرایی و عملیاتی خود اقدام خواهند کرد.
جهان برای تامین بیش از ۸۰ درصد از تقاضای انرژی به سوخت‏های ‏‏‏‏فسیلی وابسته است و کاهش این وابستگی مستلزم سرمایه‏گذاری‏های ‏‏‏‏جدید و استفاده از تکنولوژی‏های ‏‏‏‏پیشرفته و پرهزینه است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏البته با این وجود برخی اتفاقات سال‏های ‏‏‏‏اخیر بر بهبود روند حرکت جهان به سمت انرژی‏های ‏‏‏‏کم‏کربن موثر بوده است‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏چرا که براساس پیش‏بینی‏های ‏‏‏‏انجام شده مجموع آلودگی‏های ‏‏‏‏ناشی از انواع حامل‏های ‏‏‏‏انرژی در ۱۵ سال آینده معادل سه‏چهارم کل آلودگی‏های ‏‏‏‏ایجادشده ظرف ۱۱۰ سال گذشته خواهد بود‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏به عبارت دیگر در عصر حاضر هرگونه برنامه‏ریزی بلندمدت با رویکرد درون‏گرایی و انکار نقش سایر بازیگران‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ناموفق و محکوم به شکست است و پیامدهای منفی قابل ملاحظه‏ای را برای صنعت نفت و گاز و به تبع آن توسعه اقتصادی کشور به دنبال خواهد داشت‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
ذکر این نکته ضروری است که برخی از کشورهای غربی به دنبال آن هستند که آینده محتمل بازار انرژی را به گونه‏ای ترسیم کنند که ایران نقشی کمرنگ و حاشیه‏ای در برقراری تعادل میان‏مدت و بلندمدت عرضه تقاضای نفت و گاز جهان داشته باشد. بنابراین باید از هم‏اکنون با بررسی و مطالعه روندهای آتی و نوظهور بازار انرژی جهان و تدون برنامه‏های ‏‏‏‏راهبردی مناسب برای ساختن آینده مطلوب صنعت نفت و گاز و در نهایت حوزه انرژی و گستردگی آن در کشور گام برداریم‏. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
*آینده نگر

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن