اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش یک میلیون نفری به تعداد رانندگان اسنپ در یکسال اخیر/ چرا در روزهای بارانی تاکسی اینترنتی گران است؟

ایلنا

فرید شهابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در پاسخ به این پرسش که در روزهای بارانی یا در مناسبت‌های خاص ما شاهد افزایش نرخ تاکسی‌های اینترنتی هستیم؟ به عنوان مثال گاهی یک روز ساعت ۴ بعد از ظهر نرخ اسنپ با ساعت ۵ همان روز متفاوت است درباره نحوه محاسبه نرخ در اسنپ توضیح بدهید؟ گفت: ساختار قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی پویاست و ممکن است گاهی برای یک مسیر ثابت در ساعات مختلف قیمت متفاوتی در نظر گرفته شود. در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی گران‌تر. این موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی است. 
وی با اشاره به عوامل تعیین‌کننده قیمت پایه در اسنپ، گفت: مسافت، مدت زمان سفر، نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند. شرایط جوی، ترافیک، مناسبت‌ها و اتفاقات خاص نیز از عوامل تاثیرگذار بر کاهش یا افزایش میزان عرضه و تقاضا هستند. به طور مثال، در مناسبتی مانند شب یلدا، از یک طرف ترافیک افزایش پیدا می‌کند، از طرف دیگه تعداد کاربران مسافری که ترجیح می‌دهند از تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند بیشتر می‌شود. در این شرایط مدت زمان سفرها هم به دلیل ترافیک ایجاد شده افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، تعداد سفرهایی که هر کاربر راننده نسبت به شرایط عادی می‌تواند انجام دهد کمتر می‌شود. از سوی دیگر تعداد کاربران راننده آماده انجام سفر هم کاهش می‌یابد. در چنین شرایطی اسنپ تلاش می‌کند با در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده، میزان عرضه و تقاضا را به تعادل برساند.
شهابی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌های خودرو، استهلاک، بنزین و مدت زمان سفر که تابعی از میزان ترافیک است، هزینه سفر باید به‌گونه‌ای تعیین شود که انجام آن برای کاربران راننده مقرون به صرفه باشد. اسنپ از ابتدا با هدف ارائه قیمت‌های به صرفه به بازار آمد و بحث تعیین قیمت‌های منصفانه همواره یکی از انتظارات به حق کاربران ما بوده است. برای اینکه بتوانیم به انتظارات دو طیف کاربران راننده و مسافر اسنپ در مورد قیمت‌ها بیشتر واقف شویم کافی است برای دقایقی خودمان را در جایگاه طرف مقابل بگذاریم تا موقعیت را از زاویه دید او تجربه کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که اسنپ در سال جاری چند درصد افزایش نرخ را اعمال کرد؟ گفت: افزایش نرخ سفرهای اسنپ در حدود افزایش نرخ سالانه مصوب شورای شهر است، اما در روزهای خاص هزینه حمل و نقل به دلیل ترافیک سنگین، افزایش زمان سفر و تغییرات اساسی در سایر عوامل تعیین‌کننده قیمت، در همه سامانه‌های حمل و نقل مشابه اسنپ افزایش پیدا می‌کند، هزینه‌های سفرهای اسنپی نیز بالاتر می‌رود. اما پس از عبور از شرایط خاص، قیمت‌ها به شرایط عادی برمی‌گردد که این ویژگی اصلی قیمت‌گذاری پویاست.
مدیر تجاری اسنپ ادامه داد: اسنپ برای اینکه قیمت‌ها برای راننده و مسافر به‌صرفه باشد راه‌حل‌های متفاوتی دارد. مثلا برای افزایش یا کاهش قیمت یک حدی تعیین می‌شود و اجازه نمی‌دهیم هزینه‌ سفر بیشتر از آن بالا یا پایین برود. کف و سقف قیمت‌ها در شهرها و روزهای سال متغیر است. اگر قیمت سفری بیش از این رقم افزایش پیدا کند عموما مربوط به افزایش زمان سفر (یکی از عوامل کلیدی قیمت پایه) است.
شهابی با ذکر مثال برای توضیح این مسئله، تصریح کرد: در شرایطی مانند شب یلدا که خیابان‌های شهری مانند تهران قفل می‌شود و کاربر راننده به جای حضور در کنار خانواده ترجیح می‌دهد کار کند قیمت‌گذاری باید طوری انجام شود که برای کاربر راننده نیز به‌صرفه باشد. همانطور که اشاره شد یکی دیگر از راه‌حل‌های ما در چنین شرایطی استفاده از طرح‌های تشویقی برای کاربران راننده است.
وی در پایان با اشاره به تعداد رانندگان اسنپ در سال جاری، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرویس خودروی اسنپ (بدون سرویس باکس) بیش از ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر راننده ثبت‌‌نامی دارد که این تعداد طبق گزارش عملکرد اسنپ در سال ۹۹، بیش از ۲ میلیون و ۴۳۱ هزار نفر بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن