اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی محتمل است/ تنها با برجام نمی‌توان جذب سرمایه‌گذاری کرد

ایلنا

فریال مستوفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد احتمال افزایش نرخ تورم و تبعات آن بر اقتصاد کشور اظهار کرد: امکان افزایش نرخ تورم در ماه‌های آتی وجود دارد. از آنجا که ارز ۴۲۰۰ تومانی به بیش از ۱۱ هزار تومان رسیده و با احتمال افزایش نقدینگی، بالا رفتن نرخ تورم محتمل است. از طرف دیگر دستمزدها نیز ۳۹ درصد افزایش داشته، این دستمزدها به کسانی داده می‌شود که نیازمند خرید هستند و آن را وارد بازار می‌کنند و این موضوع نیز موجب افزایش نقدینگی و تورم می‌شود.
وی افزود: اگر پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور آزاد شده و در بازار داخلی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند مضافا باعث ایجاد تورم شود. تورم امروز یکی از بزرگترین مشکلات و مسایل کشور است؛ در کمتر توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان نیز میزان تورم حدود ۵ درصد است اما در کشور ما تورم با این شتاب زیاد سفره‌های مردم را خالی و چشم اندازها را تیره و تار کرده است.
عضو  هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مذاکرات برجام گفت: اگر برنامه‌ریزی درست و مدیریت صحیحی صورت نگیرد مذاکرات وین هم کمکی به کاهش تورم نمی‌کند. تجربه گذشته نشان داده که سیستم اقتصادی ما نتوانسته چنین مدیریت صحیحی را اعمال کند، عراق و افغانستان هم توانسته‌اند تورم را کنترل کنند، ما نیز اگر برنامه داشته باشیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.
 رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران همچنین تصریح کرد: اگر بتوانیم جذب سرمایه‌گذاری کرده و تولید را افزایش دهیم می‌تواند به اقتصاد کشور و کاهش تورم کمک شایانی کند اما فقط با مذاکره یا برجام نمی‌توان جذب سرمایه‌گذاری کرد بلکه نیاز به اعتماد و امنیت سرمایه‌گذاری وجود دارد. اگر هر روز بخشنامه‌های جدید و متعددی ابلاغ شود کسی نمی‌تواند برای سرمایه گذاری برنامه‌ریزی کرده و کار کند. گاهی دیده می‌شود بعد از این که شخص در یک حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند صادرات در آن حوزه ممنوع می‌شود در چنین شرایطی است که اعتمادی برای سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت.
وی با تاکید بر اهمیت امنیت سرمایه خاطرنشان ساخت: امنیت سرمایه‌گذاری فاکتور دیگری است که در این راستا می‌تواند تعیین‌کننده باشد. کار سرمایه‌گذاران نمی‌تواند این باشد که مدام در مراجع قضایی در حال رفت و آمد باشند. امنیت هم با برنامه ریزی درست ایجاد می‌شود. افراد سرمایه خود را به جایی می‌برند که حفظ و حمایت شود. حتی سرمایه‌گذار خارجی برای ورود به یک کشور به وضعیت سرمایه‌گذاران داخلی توجه می‌کند تا ببیند آنها چه وضعیتی دارند. وضعیت به شکلی است که ایرانیان بیشتر از هر کشور دیگری در ترکیه خانه خریداری می‌کنند. سوالی که ایجاد می‌شود این است که چرا در ایران خرید خود را انجام نمی‌دهند؟ علت این امر تورم و کم بودن ارزش پول ملی است.
 مستوفی در ادامه بیان کرد: بنابراین برای کنترل تورمی که احتمالاً پیش رو داریم باید پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنیم و تولید قابل رقابت را رونق و صادرات را افزایش دهیم تا بتوانیم اقتصاد با ثباتی داشته باشیم. تا به امروز ما در این مورد فقط حرف زده‌ایم اما واقعیت این است که بدون این موارد امکان کاهش تورم نیست. در سال ۲۰۱۶ و با امضای برجام گفته می‌شد که رشد اقتصادی افزایش و تورم کنترل شده است اما اگر واقعا این اتفاق افتاده بود چرا دوام پیدا نکرد؟ دلیل آن این بود که این افزایش رشد اقتصادی و کاهش تورم  پایه اساسی نداشت، بلکه میزان فروش نفت از ۱ میلیون بشکه در روز به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید. بنابراین رشد اقتصادی که از آن صحبت می‌شود رشد اقتصادی سالمی نبوده است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن