اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش قیمت هر قطعه جوجه یکروزه به بیش از ۱۱ هزار تومان

ایلنا

محمدعلی کمالی سروستانی در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه بازار جوجه یکروزه بسیار آشفته است، اظهار کرد: آخرین رصد ما از بازار این نهاده مهم تولید مرغ نشان می‌دهد که قیمت هر قطعه جوجه یکروزه در برخی استان‌ها از مرز ۱۱ هزار تومان گذشته است. 
وی یادآور شد: گذشتن قیمت هر قطعه جوجه یکروزه از مرز ۱۱ هزار تومان در حالی بوده که قیمت مصوب آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.
کمالی سروستانی با تاکید بر اینکه آشفتگی بازار نتیجه ضعف نظارت است، گفت: به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی با متخلفان بازار جوجه یکروز مماشات می‌کنند و این مماشات سودهای نجومی برای متخلفان به همراه دارد. 
به گفته وی؛ سیاست و عمل دستگاه‌های نظارتی در برابر مرغداران فشار حداکثری است، اما در قبال متخلفان بازار جوجه یکروزه که عده‌ای اندک هستند، رها کردن آن‌ها و سپردن بازار به دستشان است. 
کمالی سروستانی این رفتار دستگاه‌های نظارتی را یک بام و دو هوا توصیف کرد.  
وی میزان تولید سالانه جوجه یکروزه در کشور را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه عنوان کرد و افزود: با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که تخلف در قیمت این نهاده تولید مرغ  چه سودهای کلانی را نسیب متخلفان می‌کند. 
کمالی سروستانی تصریح کرد: اختلاف قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان تا ۱۱ هزار تومان برای هر قطعه رقم قابل توجهی است که اکنون از جیب تولیدکننده مرغ و مصرف کننده نسیب معدود افراد می‌رود. 
وی در پاسخ به این پرسش که قرار بر واردات تخم مرغ نطفه دار برای متعادل شدن بازار جوجه یکروزه بود، اظهار کرد: در ۳ ماه گذشته که این تصمیم گرفته شد تا امروز حدود ۱۳ میلیون تخم مرغ نطفه دار وارد شده است که رقم قابل توجه و‌تاثیرگذاری بر بازار نیست. 
کمالی سروستانی کندی واردات تخم مرغ نطفه دار را نیز از موضوعاتی دانست که باید علل واقعی آن مورد بررسی قرار گیرد.  
وی قیمت تمام شده حال حاضر هر کیلوگرم مرغ زنده با جوجه یکروزه ۱۱ هزار تومانی را بیش از ۲۲هزار تومان اعلام کرد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن