اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

افزایش بیش از ۷۱ درصدی سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت

ایسنا

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در هشت ماهه نخست امسال ۷۵ مورد سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه گذاری ۱۰۲۲ میلیون دلار در بخش صنعت، معدن و تجارت مصوب شده است.
بنابراین سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صنعت، معدن و تجارت در مدت یاد شده نسبت به هشت ماهه اول سال قبل از لحاظ تعداد ۳۶.۴ درصد و از نظر ارزش ۷۱.۲ درصد رشد داشته است.
بر اساس این آمار در هشت ماهه اول سال قبل ۵۵ طرح صنعتی، معدنی و تجاری به ارزش ۵۹۷ میلیون دلار در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده بود.
جزئیات آمار این بخش طی هشت ماهه اول امسال در دسترس نیست، اما آمارهای قبلی وزارت صمت که وضعیت طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری مصوب در هیئت سرمایه‌گذاری خارجی را تشریح کرده حاکی از این است که در هفت ماهه نخست امسال ۲۷ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی، در بخش صنعت، معدن و تجارت بوده که سهم بخش صنعت ۸۴، معدن ۶.۷ و تجارت ۹.۳ درصد بوده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت بیشترین حجم سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان مهر ماه امسال در گروه‌های ساخت مواد و محصولات شیمیایی با ۲۰ طرح به ارزش ۴۴۳ میلیون دلار، ساخت کک، ساخت فلزات اساسی با چهار طرح به ارزش ۹۵ میلیون دلار، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای با ۱۰ طرح به ارزش ۸۱.۳ میلیون دلار و ساخت محصولات از لاستیک و پلاستیک با چهار طرح به ارزش ۵۸ میلیون دلار بوده است.
چهار کشور اول از لحاظ ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب نیز کشورهای آلمان با ۳۴۳، چین با ۳۲۲، ترکیه ۹۸.۷ و هند با ۶۸ میلیون دلار هستند. بیشترین تعداد سرمایه‌گذاری‌ها نیز توسط کشور افغانستان با ۲۲ مورد،  ترکیه با هشت مورد و چین و هند هر کدام با هفت مورد انجام شده است.
در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان ۴۰، خوزستان ۳۶، تهران ۹، اصفهان ۸ و آذربایجان شرقی ۷ درصد از حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب در بخش صعت، معدن و تجارت را جذب کرده اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن