اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اسپیس ایکس، تسلای آسمان ها

ترجمه: نسیم بنایی، آینده نگر/ اکونومیست

شاید حقیقت داشته­ باشد که آن چیزی که بسیار بالا رفته است، بی­تردید فرود خواهد آمد. این حقیقت در مورد بیت­کوین بیش از همه صدق کرده است. پس از حمایت ایلان ماسک از این رمزارز شناخته شده، قیمت آن به طرز باورنکردنی در طی ماه فوریه رشد کرد. اما با فروش دارایی­ های بیت­کوین شرکت تسلا و البته لغو فروش ماشین­ها با پرداخت توسط رمزارزها، حالا این ارز دیجیتال هر روز قسمتی از ارزش خود را از دست می ­دهد. در ماه می، بیت‌کوین سقوط ناگهانی را تجربه کرد که تراژدی­ های پیشین این سکه را در پیش چشمان همه دارندگان آن زنده کرد. ایلان ماسک دلیل تصمیم خود را چنین عنوان کرده است: نگرانی از به کار بردن سوخت ­های فسیلی برای تولید این رمزارز. اما در هفته آغازین ماه می، شرکت اسپیس ایکس موفقیت بزرگی را به ثبت رساند تا همه بیت­ کوین را فراموشی بسپارند. راکت استارشیپ، که بزرگ­ترین  راکت در تاریخ پس از راکت ساترن او محسوب می ­شود، با موفقیت به هوا پرتاب شد و پس از رسیدن به ارتفاع ۱۰ کیلومتری مسیر بازگشت را در پیش گرفت. این راکت پس از فرود آمدن در ایستگاه آرام گرفت. این اولین پرتاب راکت به چنین ارتفاعی نبود اما اولین فرود موفق در این مورد به حساب می­آمد، فرودی بی‏هیچ آتش­بازی.
این آخرین برگ از کتاب موفقیت ­های پی در پی اسپیس ایکس به شمار می­آمد. این استارت‏آپ در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک تاسیس شد که بیش از همه به سبب گسترش و توسعه ماشین­ های الکتریکی تسلا در سراسر جهان شناخته شده است. مانند تسلا، شرکت اسپیس ایکس یک تکنولوژی نه چندان محبوب را در اختیار گرفت و آن را برای مقاصدی فوق ­العاده به کار بست. ایده و هدف­گذاری تولید ماشین­ های الکتریکی روشن است: کاهش مصرف سوخت­ های فسیلی و کمک به مقابله با گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی. اما هدف اسپیس ایکس حتی از تسلا هم والاتر است: قابل سکونت­ کردن سیارات دیگر از برای انسان. مانند تسلا، اسپیس ایکس در طی سالیان گذشته ارزش خود را به طرز چشم­گیری افزایش داده است. از آگوست سال ۲۰۲۰ تا آوریل سال ۲۰۲۱، ارزش این شرکت از ۴۶ به ۷۴ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است، آن هم تنها در طی چند ماه. بر اساس بررسی­­های انجام شده اسپیس ایکس سومین استارتاپ ارزشمند در جهان لقب گرفته است. 
*مرد موشکی بزرگ
شاید دادن لقب استارت‏اپ به یک شرکت ۱۹ ساله چندان منطقی به نظر نرسد. اما مانند تسلا، بخش اعظم درآمد شرکت اسپیس ایکس نه از پروژه­های حال حاضر، که از امید سرمایه­ گذاران به آینده این شرکت ناشی می­ شود. برای تامین مخارج سفر به مریخ و ایجاد سکونت در آن، اسپیس ایکس در نظر دارد تا به غول بزرگ ارتباطات راه دور بدل شود یا همان شبکه متصل جهانی. این شرکت امیدوار است که بتواند مسیر ایلان ماسک را در بهبود تکنولوژی موجود تکرار کند تا بتواند هزینه چنین پروژه بزرگی را تامین کند. در حال حاضر پروژه استارلینک برای آزمایش در آمریکا، انگلیس و آلمان در اختیار مردم قرار دارد. خدمات اینترنتی ماهواره­ای این تکنولوژی، قرار است که اینترنت پر سرعت را بی‌نیاز به حکومت­ها و اپراتورها در اختیار مردم قرار دهد.
برای پرتاب ماهواره به فضا اما این شرکت در هزینه ­ها صرفه­ جویی فراوانی خواهد داشت. راکت­های فالکون ۹ این شرکت پس از پرتاب به فضا، به محل پرتاب بازگشته و پس از تغییرات اندکی برای پرتاب مجدد آماده می­ شوند. این امر سبب شده تا شرکت اسپیس ایکس بتواند به لحاظ رقابتی بر بسیاری از رقیبان خود فائق آید. حال دوباره به مانند آغاز راه ماشین­های الکتریکی تسلا و پاسخ کمپانی­های ماشین­ سازی مانند فورد، شرکت­ های هوایی در صدد پاسخ به تکنولوژی اسپیس ایکس برآمده­اند. دو شرکت بوئینگ و لاکهد مارتین برای کاهش هزینه­ های خود و صرفه­جویی در بودجه، تعداد نیروهای خود را کاسته­اند. توری برونو مدیرعامل مجموعه یونایتد لانچ الیانس، اتحادی تجاری بین بوئینگ و لاکهد مارتین، اعلام کرده است که هزینه پرتاب راکت آن­ها از ۲۲۵ میلیون دلار به تنها ۱۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است، چیزی بیش از نصف. از سوی دیگر شرکت آریان آپیس، رکت فضایی اروپا، هزینه راکت­های آریان ۵ خود را کاهش داده است. در حال حاضر هر راکت آریان چیزی در حدود ۱۷۵ میلیون دلار هزینه خواهد داشت که بسیار کم­تر از ۲۱۳ میلیون دلار سابق است. آن­ها امیدوارند که نسل ۶ این موشک بتواند هزینه­ ها را بیش از ۴۰ درصد کاهش دهد تا بتوانند با شرکت­های آمریکایی رقابت کنند. حال کافی است این هزینه­ها را با هزینه هر موشک پرتاب شده فالکون اسپیس ایکس مقایسه کنیم. طبق اخبار رسمی منتشر شده توسط اسپیس ایکس هر پرتاب راکت جدید برای این شرکت چیزی در حدود تنها ۶۲ میلیون دلار هزینه خواهد داشت، در حالی که این رقم در پرتاب­ های بعدی به ۵۰ میلیون دلار کاهش خواهد یافت، که نصف رقم شرکت ­های رقیب است.
 هزینه بسیار پایین و کیفیت بی­نظیر اسپیس ایکس سبب شده که آن­ها بتوانند قراداهای بسیار مهمی را با دولت ­ها و شرکت­های خصوصی در سراسر دنیا به امضا برسانند. در ماه آوریل، ناسا پروژه ۲.۹ میلیارد دلاری فراهم ­سازی زمینه برای بازگشت به ماه را به اسپیس ایکس واگذار کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن