اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ادامه وضعیت نامطلوب در تخصیص ارز به واردات دارو

ناصر ریاحی

تخصیص ارز به واردات دارو به بدترین شکل ممکن در جریان است. روندی که بانک مرکزی در تخصیص ارز در پیش گرفته، امکان برنامه ریزی را از واردکنندگان دارو سلب کرده است. علاوه بر تخصیص ناقص، ارزی که داده می شود، به دشواری قابل جابه جایی است.  
هم چنین دو تصمیم تازه در ماه های گذشته، به مشکلات واردکنندگان افزوده است. نخست، شرکت های واردکننده دارو باید تعهد بدهند، اگر در جریان خرید، ارز بلوکه شود، زیان آن پای واردکننده داروست و خریدار ایرانی دارو باید همه مسئولیت را برعهده بگیرد. این درحالی است که واردکننده دارو، نقشی در انتقال ارز ندارد. بانک کارگزار ارز را از بانک مرکزی می گیرد و انتقال می دهد و هیچ دخل و تصرفی در فرایند انتقال ارز ندارد. مسئولیتی که اکنون درباره احتمال بلوکه شدن و زیان ناشی از آن بر واردکننده دارو تحمیل می شود، تناسبی با اختیارات او ندارد. واردکننده دارو صرفا معادل ریالی را پرداخت کند.
تصمیم دوم، بخشنامه بانک مرکزی  است که واردکننده را مکلف کرده، دوماه پس از خرید ارز، اسناد حمل ارائه کند و رفع تعهد ارزی انجام شود. به طور شفاهی اعلام شده که این بخشنامه مربوط به کالاهای دپو شده است اما چنین برداشتی از بخشنامه نمی شود. تعیین مهلت دوماهه برای ارائه اسناد حمل توسط واردکننده درحالی است که ارزهای نامناسبی برای واردت دریافت می کنیم و بارها  در روند انتقال با مشکل رو به رو شده ایم.
کانال مالی بشردوستانه ایران و سوئیس هم به عنوان یکی از گزینه ها برای واردات دارو به ایران مطرح شده است و  امکان خرید دارو از شرکت های سوئیسی در این کانال فراهم شده است. با این حال واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع داروسازی ایران از محل کانال مالی ایران و سوئیس ممکن نیست. در این کانال بیشتر محموله های بزرگ پوشش داده می شود و مواد اولیه در قالب محموله های کوچک وارد می شود. به طور حتم، بعضی شرکت های ایرانی امکان استفاده از این کانال را دارند اما این امکان برای همه وجود ندارد. ضمن اینکه اولویت های وزارت بهداشت برای واردات دارو با محصولاتی که شرکت های سوئیسی  در این کانال به ایران عرضه می کنند، متفاوت است.
هم چنین فعالان اقتصادی، درباره واردات دارو با پول های بلوکه شده ایران اعلام آمادگی کرده اند. بخشی از پول های ایران در کشورهایی مثل هند، کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده که صاحب صنایع داروسازی اند و امکان خرید دارو از این کشورها وجود دارد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن