اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اتاق بازرگانی می تواند مسیر مذاکره با وزارت بهداشت را هموار کند

استارت آپ های حوزه سلامت در دوره همه گیری کرونا، خوش درخشیدند اما با چالش های قانونی رو به رو شدند. اکنون این استارت آپ ها  می توانند از اتحادیه کسب وکارهای مجازی مجوز بگیرند. براساس اطلاعاتی که در نامه مرکز اصناف و بازرگانان ایران به این اتحادیه آمده، خدمات کسب وکارهای نوپا در شاخه های سلامت،  خدمات  خارج از قوانین مشمول امور پزشکی و دارویی  شامل می شود.
«براساس ضوابط مشخص شده در رسته شغلی حوزه سلامت، منظور از سامانه‌ آنلاین ارائه کالا و خدمات سلامت، سامانه‌ای است مشتمل بر انواع بستر فضای مجازی (سایبری) که ارائه کالا و خدمات یا ایجاد ارتباط و توافق بین متخصص و مصرف کننده یا کاربر خدمات در حوزه سلامت را برای کاربران این سامانه فراهم می‌کند. خدمات قابل عرضه در رسته شغلی سلامت عبارت است از خدمات و محصولاتی که در حوزه سلامت از شمول قوانین و مقررات امور پزشکی و دارویی و موارد خوردنی و آشامیدنی و آیین‌­نامه‌های مذکور در قانون فوق، خارج است و نیاز به ارائه خدمت یا کالا توسط متخصص نیست یا هرگونه محصول یا خدمت در حوزه سلامت که با توجه به قوانین و مقررات این حوزه باید توسط متخصص به مصرف کننده یا کاربر ارائه شود. این رسته‌های شغلی باید بر بستر فضای مجازی ( سایبری) از قبیل اپلیکیشن یا وب سایت فعالیت کنند. سامانه باید امکان نمایش اطلاعات موثر متخصص را فراهم کند و محل ذخیره سازی اطلاعات کاربران مقیم ایران باید در داخل کشور صورت گیرد».
محمود نجفی عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در این باره به سایت خبری اتاق بازرگانی تهران گفت:«در شرایط امروز، با توجه به همه گیری کرونا، استارت آپ ها می توانند ارائه خدمات درمانی و سلامت به مردم را تسهیل کنند با این حال وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی، باید در کنار اتحادیه و وزارت صمت در این زمینه اعمال نظر کند. به نظر می رسد امروز به آیین نامه ای در خصوص فعالیت استارت آپ های حوزه سلامت نیاز داریم».
نجفی عرب گفت: «به طور کلی با حضور استارت آپ ها در اقتصاد سلامت موافقم، اما فعالان این حوزه باید با وزارت بهداشت و درمان به عنوان رگولاتور در فضای این کسب وکار به جمع بندی و توافق برسند تا فعالیت آن ها متضاد با قوانین حاکم بر این حوزه قلمداد نشود. از طرف دیگر، انتظار داریم اگر ضعفی در قانون در زمینه استفاده از فرصت فعالیت استارت آپ ها در اقتصاد سلامت کشور داریم، برطرف شود».
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به مقاومت اولیه در دولت درباره فعالیت استارت آپ ها گفت:« این مقاومت اولیه به معنای توقف کارها نیست. اگر فعالان استارت آپی حوزه سلامت، مسیر مذاکره با وزارت بهداشت و درمان را از اتاق بازرگانی دنبال کنند، به نتایج خوبی می رسند. اتحادیه فضای کسب وکارهای مجازی می تواند با همکاری اتاق بازرگانی مسیر را برای این فعالان باز کند. به هرحال در مواجهه با هر پدیده تازه ای مقاومت هایی وجود دارد، اما اکنون که بحث نسخه الکترونیک هم در اقتصاد سلامت به میان آمده، باید فرصت را مغتنم شمرد و مسائل دیگر را هم مطرح کرد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن