اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آیا وام ودیعه مسکن علاج اجاره‌های بالاست؟

بعد از چندین روز گمانه‌زنی درباره جزییات وام ودیعه اجاره مسکن و گمانه‌زنی‌های متخلف درباره میزان این وام، رئیس‌جمهور دقایقی پیش به همه این بحث‌ها پایان داد و اعلام کرد:« دولت به خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند ۵۰ میلیون تومان از بانک با سود ۱۳ درصد وام بگیرند.

با توجه به افزایش چشم‌گیر اجاره‌بهای مسکن در دو سال گذشته و فشار سنگینی که روی بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد، دولت در ماه‌های گذشته کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران را در دستور کار قرار داده است و با چند مصوبه تلاش کرده تا به بازار اجاره بهاء مسکن سامان دهد.  حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت، گفت:« برای اجاره‌نشین‌ها ما دو گام مهم برداشتیم. اول اینکه در مورد اضافه اجاره‌بها بود که روند صعودی و غیرمنطقی پیداکرده بود و تصویب کردیم که در تهران نباید بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. همچنین اقدام دیگری که امروز اعلام می‌کنم و به‌زودی اجرایی می‌شود، اعطای ودیعه از طرف بانک به مستاجرین است. دولت تصمیم گرفته است برای خانواده‌هایی که دارای حقوق ثابت یا تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی هستند و در تهران زندگی می‌کنند ۵۰ میلیون تومان از بانک با سود ۱۳ درصد وام در نظر بگیرد.» البته طبق مصوبه دولت به‌جز تهران مستأجران ۷ کلان‌شهر دیگر هم می‌توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند که میزان آن برای این ۷ کلان‌شهر ۳۰ میلیون تومان است. علاوه بر این دولت در نظر دارد برای ساکنان شهرهای کوچک هم وام ۱۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن را در نظر بگیرد.

اما دراین‌بین نکته مهمی که وجود دارد شروط پرداخت وام ودیعه مسکن به افراد است که هنوز جزییات کاملی از آن منتشرنشده و تنها نکته مهمی که اعلام‌شده تخصیص وام به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و مستأجرانی است که به گفته رئیس‌جمهور «دارای حقوق ثابت» باشند. اگر منظور از حقوق ثابت تنها افراد استخدامی باشد، عملاً باید در نظر داشت که جمعیت بسیار، بسیار زیادی از خانواده‌های نیازمند به وام ودیعه مسکن و به‌خصوص جوانانی که به‌تازگی ازدواج‌کرده وزندگی تشکیل داده‌اند، نمی‌توانند از این وام استفاده کنند. علاوه بر این موضوع مهم دیگری هم که باید اطلاع‌رسانی شود این است که آیا وام ودیعه مسکن تنها به افرادی که ازدواج‌کرده و خانواده تشکیل داده‌اند پرداخت می‌شود یا جوانانی که تنها زندگی می‌کنند هم می‌توانند از این وام بهره ببرند؛ زیرا در حال حاضر به‌خصوص در شهرهای بزرگ جمعیت بسیار زیادی از مستأجران را افراد مجرد تشکیل می‌دهند. در کنار همه این‌ها بحث دیگری هم که مطرح است میزان قسط این وام است؛ زیرا بسیاری از خانواده‌های طبقه متوسط و دهک‌های پایین جامعه توان بازپرداخت قسط‌های بانکی را ندارد و عملاً با دریافت وام آن‌هم با سود ۱۳ درصد نه‌تنها باری از دوششان برداشته نمی‌شود که چالشی به ماجراهای زندگی‌شان اضافه می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن