اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آلمانی‌ها می‌خواستند ایران را پایگاه اقتصادی منطقه کنند

منبع: ایلنا

عباسعلی قصاعی در مورد آخرین وضعیت تجارت ایران و آلمان اظهار داشت: در طی دوره ترامپ؛ تجارت دو کشور کاهش یافته بود و الان امیدواریم با آمدن آقای بایدن روابط حسنه اقتصادی و تجاری با سه کشور بزرگ اروپا بوجود آید و پیش‌بینی بنده این است که در آینده پس از درک و تفاهم اروپا در مورد برجام شرایط بهبود یابد.
وی ادامه داد: اروپایی‌ها و بویژه آلمانی‌ها آماده گسترش روابط با ایران هستند. در این میان شرکت‌های آلمانی علاقه بالایی به تجارت با ایران دارند، اصلا در دوره اول آقای روحانی آمده بودند که ایران را به پایگاه اقتصادی منطقه و آسیای میانه با ظرفیت بازار چندصد میلیونی تبدیل کنند.
رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان یادآور شد: در دوره اول آقای روحانی شرکت‌های آلمانی بسیار گرم با موضوع برخورد کردند و به نوعی به ایران سرازیر شدند، حتی بیش از ۵۰ هیئت بزرگ اقتصادی و سرمایه‌گذار به ایران آمدند و بخصوص روی انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز بودند. البته با روی کار آمدن ترامپ و افزایش تحریم‌ها، بیشتر آنها کار را رها کردند که امیدواریم با تفاهم جدید دوباره آن را ادامه دهند.
قصاعی خاطرنشان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم ما پول بلوکه شده در آلمان نداریم، چون این پول‌ها بیشتر مربوط به فروش نفت است که بیشتر محور آن در شرق صورت می‌گرفت.
وی با اشاره به کانال مالی موسوم به اینستکس که آلمان به عنوان یکی از بنیان‌گذاران آن بود، اظهار داشت: اینستکس از ابتدا هم خیلی موفق نبود در حال حاضر هم منحل نشده اما امیدواریم با بهبود شرایط نیازی به استفاده از اینستکس نباشد. این کانال اگر ماندگار باشد چون به عنوان شرکتی با سرمایه‌گذاری سه کشور اروپایی فعالیت می‌کند، برای پوشش هزینه‌های خود به دنبال سود از تجارت ایران و اروپا خواهد بود.
این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: اگر تحریم‌ها برطرف شود و شرکت‌ها بتوانند به صورت مستقیم با یکدیگر کار کنند، اینستکس یک مورد مازاد خواهد بود. در حال حاضر هم این کانال وجود دارد منتها با شرایط ایران و قوانین بانکی آلمان زیاد تطبیق ندارد از همین روی نتوانست کارکردی داشته باشد.
وی تاثیر روی کار آمدن آقای بایدن بر تجارت ایران و طرف‌های تجاری را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در واقع همه چیز در شرایط صبر و انتظار است. البته شرایط کنونی ما نسبت به دوره آقای ترامپ بهتر شده، مثلا براساس شنیده‌ها دارایی‌های ما در چند کشور در حال آزاد شدن است و این مانع افزایش نرخ ارز می‌شود یا حتی امکان فروش بیشتر نفت هم فراهم می‌شود.
قصاعی تصریح کرد: باید توجه داشت که دولت جدید آمریکا کینه‌ورزی خاصی با ایران ندارد ولی آنها نیز در تلاش برای امتیازگیری هستند، در مجموع آینده امیدوارکننده‌تر از گذشته است.
رییس اتاق بازرگانی ایران و آلمان افزود: در موضوع برجام باید به ایران حق داد که اعتقاد دارد آمریکا باید تحریم‌ها را بردارد و در حال حاضر بدنبال گام اول آمریکا و اروپایی‌هاست کمااینکه آزادسازی پول‌ها می‌تواند به عنوان چراغ سبز از سوی آمریکا باشد. به نظرم این مشکل گام به گام برطرف می‌شود چون به صورت یک دفعه قابل حل نیست، بنابراین زمانبر خواهد بود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن