اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آغاز فعالیت کانال تجاری برای ارسال کالاهای انسان‌دوستانه از سوئیس به ایران

شریف نظام مافی

کانال تجاری برای ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران از طرف سوئیس راه‌اندازی شده است. البته دولت سوئیس و ایران حدود دو سال است که روی این کانال کار می‌کنند. آن‌طور که گفته می‌شود این کانال بشردوستانه سوئیس برای کالاهای ضروری تجهیزات پزشکی و غلات بوده است.
در اولین آزمایش، هفته گذشته عملیاتی انجام‌شده که ارزش آن حدود ۲.۶ میلیون یورو برای ارسال داروهای پیوند اعضای بدن و داروهای سرطان به ایران بوده است. این داروها از طرف شرکت‌های سوئیسی انجام‌شده و موفقیت‌آمیز بوده است.
سقف این معاملات به میزان پولی که از طرف ایران در بانک موردنظر سوئیسی‌ها وجود دارد، برمی‌گردد. البته هنوز اعلام‌نشده دقیقاً از چه بانکی این معاملات انجام خواهد گرفت. اما آنچه مشخص است، این است که در این سازوکار داروها متعلق به شرکت‌های سوئیسی خواهند بود. به این ترتیب، به بانک موردنظر پول واریز می‌شود و از طریق آن دارو و تجهیزات پزشکی به ایران فرستاده می‌شود. این معامله از طریق شرکت‌های سوئیسی تخصیص داده می‌شود که اکثریت آنها هم در ایران دفتر دارند. آنچه در راه‌اندازی این کانال مهم است، گسترش انجام معاملات از طریق آن است. باید بتوان اقلام مهم و اولیه دیگری را هم از طریق این سازوکار وارد کشور کرد.
گفته می‌شود اولویت با دستگاه‌های پزشکی و بعد هم غلات است، البته شاید برعکس این رخ دهد و بقیه اقلام موردنیاز و اولیه آرام‌آرام شامل این سازوکار شوند.
آنچه در شرط استفاده از این سازوکار مهم است، این است که تنها باید معامله با شرکت‌های سوئیسی و با سابقه کار طولانی و به‌اصطلاح «قدیمی» صورت بگیرد. در این سازوکار شرکت‌های معروف سوئیسی که در جهان شناخته‌شده هستند می‌توانند ورود کنند. از همین رو اگر شرکتی در همین چند ماه گذشته و به‌تازگی ثبت‌شده باشد، امکان ورود به این سازوکار را ندارد. حتی شرکت‌های کوچک هم نمی‌توانند وارد شوند.
در این زمینه شاید در مورد واردات دارو از طریق این سازوکار مشکلی پیش نیاید، چراکه شرکت‌های دارویی بزرگ سوئیسی وجود دارد، اما نکته مهم این است که در زمینه غلات، سوئیس دارای شرکت‌های بزرگ نیست.
*شریف نظام مافی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن