اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آرگون:‌ اگر اینستکس محدود به غذا و دارو شود پاسخگوی تعهد برجامی اروپایی‌ها نخواهد بود

نائب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران:‌ در دوره تحریم‌های سخت بین‌المللی قرار داریم نباید خود را در معرض خودتحریمی داخلی قرار دهیم

تهران (پانا) – نائب رئیس کمیسیون پول وسرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌‌گوید کانال ویژه مالی باید محدود به غذا و دارو نباشد و اروپایی‌ها نباید با اجرای ناقص و نصف و نیمه اینستکس به اعتبار تعهدات بین‌المللی لطمه بزنند.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درباره انتقادهایی که به اینستکس و محدود بودن آن به تبادل غذا و دارو مطرح می‌شود، اظهار کرد: «براساس برجام تعهداتی به عهده طرفین گذاشته شده است؛ ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است که این موضوع به تایید نهادهای ناظر نیز رسیده است. حتی ایران فراتر از آنچه در برجام پیش‌بینی شده است، رفتار کرده است اما طرف دیگر این توافق به آنچه متعهد به آن بوده است، عمل نکرده است.»

وی ادامه داد:‌ «آمریکا از برجام خارج شده است و تحریم‌هایی شدید را بر ایران تحمیل کرده است. رفتار اروپایی‌ها نیز درحد گفتاردرمانی بوده است و در عمل بسترهای لازم برای توافق برجام حاصل نشده است.»

اینستکس باید فروش نفت را نیز شامل شود

آرگون با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که آمریکا از برجام خارج شده است، اظهار کرد: «با وضع جدید قرار نیست اروپایی‌ها اینستکس را به صورت کامل اجرایی کنند. اگر اینستکس محدود به غذا و دارو شود پاسخگوی تعهد اروپایی‌ها در برجام نخواهد بود بلکه باید همه کالاها از جمله فروش نفت را نیز شامل شود.»

وی تاکید کرد:‌ «شروع ناقص و نیمه‌کاره اینستکس موجب می‌شود تا در ادامه نیز، قدرت لازم را برای حل مشکلات کنونی تبادلات مالی ایران نداشته باشد.»

وی افزود: «طرفین برجام پس از یک مذاکره طولانی چندساله به این توافق رسیده‌اند. خروج آمریکا از برجام و اجرای ناقص آن از سوی اروپایی‌ها به اعتبار تعهدات و توافق‌های بین‌المللی لطمه جدی می‌زند و انجام مذاکرات بین‌المللی را زیر سوال می‌برد.»

آرگون گفت: «ما به دنبال افزایش تعامل با جهان هستیم . راه توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور نیز پیوستن و ارتباط با سایر کشورهاست اما زیرساخت آن نیز باید وجود داشته باشد. در این مسیر همه کشورها باید پایبند به آن چیزی باشند که ملزم به آن هستند.»

وی افزود: «تمامی فعالان اقتصادی خواستار اتصال به اقتصاد جهانی هستند.»

دشواری‌های موجود در انتقال ارز حاصل از صادرات

نائب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پشت سر گذاشتن روز ملی صنعت (۱۰ تیر) درباره وضع فعالیت تولیدکنندگان در مقایسه با روز صنعت سال گذشته گفت: «وضع و بستر فعالیت تولیدکنندگان در روز ملی صنعت امسال با سال‌های گذشته تفاوت جدی دارد و طبیعی است که با سخت‌تر شدن تحریم‌ها وضع فعالان اقتصادی نیز نامطلوب است. تهیه مواد اولیه، صادرات و جابه‌جایی پول حاصل از صادرات با دشواری‌های بیشتری همراه است. نرخ رشد اقتصادی نسبت به گذشته منفی شده است اما بحث این است که باید در داخل نگاه تسهیل‌گر داشته باشیم و مشکل هر بخش را نه مشکل آن بخش که مشکل همه بدانیم.»

وی ادامه داد:‌ «نگاه سیستمی و یکپارچه، هم‌افزایی به منظور حل مسائل و مشکلات را افزایش می‌دهد و می‌توان موفقیت بیشتری داشت. در حالی که در دوره تحریم‌های سخت بین‌المللی قرار داریم نباید خود را در معرض خودتحریمی داخلی قرار دهیم تا بتوانیم با هم‌افزایی داخلی تاب‌آوری بیشتری داشته باشیم.»

نائب رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد:‌ «تسهیل گری و تعامل در داخل کشور در وضع تحریم‌های شدید موجب می‌شود خودتحریمی‌ها کاهش یابد و با نگاهی سیستمی، جامع‌نگر و راهگشا بتوان موضوعاتی که در حوزه داخلی وجود دارد را حل کرد.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن