اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

فرصت‌های ما و ارمنستان

حسام حلاج، معاون روابط بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران

در سال‌های گذشته، به دلایل مختلف ازجمله عدم شناخت فرصت‌ها، ظرفیت‌های همکاری با همسایگان کوچک، کمتر موردتوجه قرار گرفته است. اما سیر تحولات در منطقه قفقاز جنوبی به سمت و سویی حرکت کرده که اهمیت همسایگان بیش از همیشه معلوم شده است. نیاز امروز، نگاه هوشمندانه و دقیق به مسائل همسایگان است و اینکه برای مراوده با آن‌ها، به‌ویژه ارمنستان، برنامه‌ریزی روشنی انجام و در دستور کار قرار بگیرد. پس از درگیری‌های قره‌باغ، ارمنستان واردات کالا با گواهی مبدأ ترکیه را ممنوع اعلام کرد. این به معنای محدودیت یکی از مهم‌ترین  رقبای منطقه‌ای ما یعنی ترکیه در یک بازار مهم منطقه‌ای و  فرصتی برای کشورمان است. مهم‌تر اینکه از سال‌های دور، بازرگانان ارمنی به تجارت با ایران تمایل دارند و دوستی دو ملت طی سال‌ها، این تمایل را تقویت کرده و شدت بخشیده است. شرکت‌های ایرانی می‌توانند با سرعت عمل، وارد گود شده و جای رقیب را بگیرند. اما بزرگ‌ترین فرصت‌ها  چیست و چطور به بهترین نحو می‌توان از آن سود برد؟
مواد غذایی، محصولات بهداشتی و شوینده، پوشاک، چرم و پوست، مواد معدنی و محصولات پتروشیمی از کالاهای ایرانی است که کشورمان در صادرات آن به ارمنستان، دارای مزیت نسبی است.  شرکت‌های توانمند ایرانی در عرصه صادرات خدمات فنی و مهندسی می‌توانند از فرصت‌های حضور در بازار ارمنستان استفاده کنند. همچنین با هماهنگی سفارتخانه‌های دو کشور و اتاق مشترک، ایده راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایرانی در شبکه توزیع در ارمنستان باهدف توزیع مستقیم کالا و محصولات ایرانی مطرح شده است. هم‌چنین سرمایه‌گذاران ایرانی می‌توانند با ایجاد واحدهای تولیدی در ارمنستان، در بخشی از زنجیره تولید را به این کشور منتقل کنند. علاوه بر این، فرصت‌های قابل‌توجهی در صنعت گردشگری دو کشور نهفته است و این فرصتی برای توسعه این صنعت در بخش‌های تاریخی، تفریحی، درمانی و ورزشی است.
استفاده از همه فرصت‌هایی که برشمرده شد، منوط به مقدماتی مثل  شبکه‌سازی و تقویت ارتباطات با نهادهای بخش خصوصی در این کشور است. کاری که اتاق بازرگانی تهران در ماه‌های گذشته پیگیری کرده تا زمینه آشنایی هرچه بیشتر بازرگانان دو کشور را فراهم کند.
در تازه‌ترین سفر به ارمنستان، ملاقات‌هایی با وزیر اقتصاد،  مدیرکل سازمان سرمایه‌گذاری، دبیر کل اتاق بازرگانی و صنعت و سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان انجام شده است و رایزنی‌ها در اتاق بازرگانی تهران برای توسعه روابط تجاری دو کشور در جریان است.
شرکت‌های ایرانی برای حضور مؤثر در بازار منطقه، باید با شرکت‌های بین‌المللی از ترکیه و دیگر کشورها رقابت کنند. برند سازی و تعیین استراتژی روشن، از تضمین‌های موفقیت شرکت‌هاست. تقویت اتاق‌های استانی در شمال غرب کشور، نقش مهمی دراین‌بین ایفا می‌کند. توجه ویژه برند سازی، از مسیر ایجاد و تقویت شرکت‌های مدیریت صادرات می‌گذرد و اتاق‌های بازرگانی نقش مهمی در ایجاد و توسعه این شرکت‌ها ایفا می‌کنند. مناطق آزاد به‌ویژه منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس که در یک کیلومتری منطقه آزاد مغری در ارمنستان واقع‌شده، ظرفیتی دیگر برای توسعه همکاری‌های تجاری دو کشور است، که باید از آن استفاده کرد.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن