اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

در گفت‌وگو با پانا / آرگون، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران: نیاز واحدهای تولیدی به تامین مالی ۳ برابر شده است

تهران (پانا) -عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران می‌‌گوید نیاز واحدهای تولیدی به تامین مالی نسبت به سال گذشته به سه برابر افزایش یافته است. به دلیل محدودیت‌های ناشی از تامین مواد اولیه تولید قیمت‌ تمام‌شده تولید با افزایش بیشتری نسبت به تولیدات مشابه در بازارهای صادراتی همراه شده است و به همین دلیل قدرت چانه‌زنی بالایی در بازارهای صادراتی وجود ندارد.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: «تامین مالی یکی از مشکلات اساسی کشور است. گذشته از بحث تحریم افزایش نرخ ارز موجب شده است تا نیاز به تامین مالی در واحدها نسبت به سال گذشته حداقل سه برابر افزایش یابد. از سال گذشته و به دنبال افزایش نرخ ارز نیاز به تامین مالی برای واحدها از ۱۰۰ واحد به ۲۵۰ تا ۳۰۰ واحد افزایش یافته است.»

وی ادامه داد: «تمامی واحدهای تولیدی اکنون متقاضی دریافت تسهیلات یا تامین مالی هستند درحالی که مشخص نیست این تامین مالی باید از چه ناحیه‌ای مشخص شود.»

عضو کمیسیون پولی وبازار سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: «نرخ تامین مالی واحدها نیز یکی از مواردی است که سرمایه‌گذاری را از توجیه خارج می‌کند و بسیاری از واحدها ظرفیت تولید را به همین دلیل کاهش داده‌‌اند.»

وی درباره فاینانس‌های خارجی نیز گفت: «با شرایط تحریمی کنونی یوزانس‌ها به حد قابل توجهی کاهش یافته است و فاینانس‌های خارجی نیز با مشکل زیادی مواجه شده است. وقتی کارگزار بانکی در کشورها وجود ندارد در عمل تامین فاینانس‌ها با مشکلات زیادی همراه است.»

آرگون اظهار کرد: «به این دلیل که کارها بر روال معمول انجام نمی‌شود هزینه تامین مالی نیز بالا است. همچنین هزینه‌های حمل و نقلی در صادرات یا در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید از طریق واردات با افزایش قابل توجهی همراه شده است به این دلیل که گشایش ال سی انجام نمی‌شود.»

وی با بیان اینکه محدودیت فروش کالای صادراتی در بازارهای بین‌المللی نیز از جمله مواردی است که قدرت رقابت و نرخ‌گذاری واقعی را از تولیدکنندگان صادراتی سلب می‌کند، عنوان کرد:‌ «به دلیل محدودیت‌های ناشی از تامین مواد اولیه تولید قیمت‌ تمام‌شده تولید با افزایش بیشتری نسبت به تولیدات مشابه در بازارهای صادراتی همراه شده است و به همین دلیل قدرت چانه‌زنی بالایی در بازارهای صادراتی وجود ندارد.»

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: «دیررسیدن قطعات و تکنولوژی‌های تولید یا سایر مواد اولیه‌ای که در تولید کالا مورد نیاز است موجب شده است تا کارو فرآیند تولید کند شود.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن