اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

چالش‌‏های معدنکاری و صنایع وابسته

سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

🔺معدن‌کاری با گذشت زمان و افزایش رفاه جامعه، با افزایش تقاضا برای مواد معدنی روبه‌رو است. می‌توان انتظار داشت که این تقاضا در سال‌های آینده شدت بیشتری نیز داشته باشد. به‌‌طوری‌ که در برخی فلزات همچون مس و آلومینیم که از فلزات استراتژیک در صنعت‌اند، نیاز به شناسایی ذخایر جدید یک ضرورت است.

🔺در این راستا توجه به اکتشاف ذخایر عمیق‌تر و نیز یافتن روش‌های جدید برای افزایش بازیابی و فرآوری این فلزات بسیار ارزشمند خواهد بود. در حقیقت توسعه روش‌های ژئوفیزیکی و زمین‌شناسی برای اکتشاف ذخایر عمیق، به جهت ایفای نقش بخش معدن در توسعه پایدار از اولویت‌های این صنعت است.

🔺آنچه که همواره معدن‌کاری را در افکار عمومی تحت تاثیر قرار داده، تخریب محیط زیست در اثر فعالیت‌های معدنی است. در این راستا چالش اصلی معدن مواجهه با بحث باطله‌ها، پساب‌ها و تاثیرات منفی معدن‌کاری روی محیط زیست است. در این زمینه استفاده از روش‌های کانه‌آرایی پیشرفته و استفاده از بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی می‌تواند تا حدود زیادی سبب کاهش این اثرات بر روی محیط زیست شود.

🔺به‌طورکلی چالش‌های پیش رو در معدن‌کاری را می‌توان «معدن‌کاری زیرزمینی»، «توسعه روش‌های اکتشافی»، «طراحی معادن»، «کانه‌آرایی و متالورژی»، «حمل و نقل در معادن»، «معدن‌کاری روباز» و «باطله و پساب‌های معدن و احیای زمین پس از استخراج» تقسیم‌بندی کرد.

🔺با توجه به مخاطرات زیاد فعالیت در معدن، باید توجه ویژه به اصول آموزشی نیروی کار آن داشت تا معدن‌کاری در جامعه به عنوان یک صنعت کم‌خطر و مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته شناخته شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن