اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

هاله حامدی‌فر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران مطرح کرد تحریم‌های صادرات‌سوز

صادرات‌کنندگان راهی به‌جز تخفیف‌های عمده به خریداران ندارند.

 

تأثیر تحریم‌های بین‌المللی بر صادرات موضوعی قابل لمس است. بخش مهمی از مشکلات ناشی از تحریم‌ها به مراودات بانکی برمی‌گردد. هنگامی که فروشنده ایرانی کالایی را می‌فروشد و قصد دارد پول آن را از خریدار خارجی دریافت کند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. سیستم بانکی تحریم است و مسیر بانکی درستی برای دریافت پول، وجود ندارد. در این شرایط نه خریدار مطمئن است که می‌تواند پول کالاهای فروخته‌شده را دریافت کند نه حتی خریدار، تمایلی به کار با صادرکننده ایرانی به دلیل عدم وجود سیستم بانکی دارد. از سوی دیگر تهدیدهای آمریکا برای جلوگیری از ارتباط دنیا با ایران، موضوع دیگری است که بر تبادلات اقتصادی ایران تاثیرگذار است.

آمریکا قدرتی وابسته به تعاملات گسترده تجاری دارد. از این رو شرکت‌های خارجی نیز به دنبال منافع خود هستند و به همین دلیل تمایل ندارند که منافعشان در آمریکا به خطر بیفتد. از سوی دیگر هرگونه ارتباط با ایرانی‌ها حتی به صورت ایمیل نیز ممکن است منافع شرکت‌های خارجی را به خطر بیندازد. از این رو بسیاری از شرکت‌هایی که حتی تمایل به کار کردن با آمریکایی‌ها دارند، روی خوشی برای مراوده‌ای با ایران نشان نمی‌دهند. ولو اینکه قیمت محصولات ایرانی ارزان‌تر باشد. این موضوع تنها به شرکت‌ها ختم نمی‌شود. بلکه کشورها نیز در این خصوص محتاط و حتی سختگیرانه برخورد می‌کنند.

به عنوان مثال مالزی به‌رغم ارتباط نزدیک با ایران، حساب‌های اشخاص را مسدود کرده و دلیل آن را هم فشارهای آمریکا اعلام کرده است. به هر حال قدرت در دستان کسی است که بازار بزرگ‌تری را در اختیار دارد. به همین دلیل میزان صادرات ایران در سال ۹۷ به‌مراتب پایین‌تر از سال ۹۶ بود. در این صورت صادرات‌کنندگان راهی به‌جز تخفیف‌های عمده به خریداران ندارند که این امر نیز موجب شده تا بسیاری از بازارها از دست ایرانی‌ها خارج شود.

هاله حامدی‌فر/آینده نگر

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن