اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نفت سقوط کرد

قیمت نفت این هفته، پیش از نشست اوپک پلاس سقوط کرد. این گروه ممکن است اعلام کند که محدودیت‌های کاهش تولید برداشته خواهد شد. بلومبرگ گزارشی از کاهش قیمت نفت منتشر کرده است.

معاملات آتی در نیویورک پس از کاهش ۲.۴ درصد در روز جمعه، به ۴۰ دلار در هر بشکه رسید. اتحاد تولیدکنندگان نفت قرار است روز چهارشنبه وضعیت اقتصادی بازار را در یک نشست آنلاین بررسی کنند. از همین رو انتظار می‌رود به‌زودی محدودیت‌های کاهش تولید برداشته شود. به گفته دو منبع ناشناس، شرکت‌های برتر نفتی روسیه در حال آماده‌سازی افزایش تولید از ماه آینده هستند.

افزایش عرضه همراه با شیوع رو به افزایش کرونا چشم‌انداز تقاضا را تیره‌وتار کرده است. ایالات‌متحده در حال تلاش است تا شیوع بیماری کرونا را کنترل کند، بسیاری از کشورها برنامه بازگشایی را تعطیل کرده‌ و محدودیت‌های دوباره برگشته‌اند. دومین شهر بزرگ استرالیا هفته گذشته به دلیل بازگشت دوباره ویروس، محدودیت‌های رفت‌وآمد را اجرا کرد.

کاهش تولید نفت اوپک پلاس وضعیت قیمت نفت را طی این مدت بهبود بخشیده بود. قیمت نفت ماه آوریل به محدوده منفی واردشده بود و این گروه برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت، برای کاهش تولید به توافق رسیدند.

آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که با شروع فعالیت‌های اقتصادی، تقاضای سوخت باید در سه ماه آینده سال رشد کند، اما این آژانس همچنین درباره تأثیر شیوع دوباره کرونا بر بازار هم هشدارهایی را مطرح کرد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار آسیا پاسیفیک Oanda گفت: برای اوپک پلاس متوقف کردن کاهش تولید طبق توافقنامه بسیار سخت است، اما عدم اطمینان زیادی وجود دارد. احتمالاً اوپک پلاس آنچه در امریکا در حال رخ دادن است را از نزدیک بررسی می‌کنند.

نفت وست تگزاس اینترمدیت در بازار بورس کالای نیویورک برای تحویل ماه اوت یک درصد کاهش یافت و ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه به‌وقت سنگاپور به ۴۰.۱۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت برای تسویه ماه سپتامبر ۰.۹ درصد کاهش یافت و به قیمت ۴۲.۸۵ دلار در هر بشکه در بورس اروپا معامله شد.

ساختار بازار نشان می‌دهد که نگرانی درباره عرضه بیش‌ازحد کمی افزایش‌یافته است. حالا باید دید که اتحاد اوپک پلاس یک ماه دیگر ۹.۶ میلیون بشکه از تولید خود را از بازار خارج خواهد کرد یا کاهش تولید را به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تقلیل خواهند داد. به گفته چند منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود، احتمالاً اوپک پلاس به گزینه دوم متمایل خواهد بود.

گفته می‌شود عربستان سعودی هم به حداقل سه مشتری آسیایی خود نفت خام را کمتر چیزی که آنها می‌خواستند عرضه کرده است. یکی از خریداران شمال آسیا ۲۰ درصد کمتر و یک پالایشگاه آسیا جنوب شرقی هم کمتر از ۲۰ درصد دریافت کرده است.

طبق آمار و اطلاعات تعداد دکل‌های فعال نفتی ایالات‌متحده طی ۴ هفته گذشته به ۱۸۱ مورد کاهش‌یافته است که کمترین میزان از ژوئن سال ۲۰۰۹ است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن