اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

نفت زیر تیغ کروناست

آژانس بین‌المللی انرژی چشم‌انداز خود را نسبت به تقاضای جهانی نفت تقویت کرد اما هشدار داد که با احیای دوباره شیوع کرونا وضعیت بهبود تقاضای نفت ممکن است مختل شود. بلومبرگ در گزارشی به این موضوع پرداخته است.

این آژانس در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: سقوط مصرف سوخت در سه ماه دوم، کمی شدیدتر ازآنچه تخمین زده‌شده بود، رخ داد. اما پیش‌بینی می‌شود تقاضا طی سه ماه آینده با ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی به‌شدت برگردد.

اگر همچنان اوپک و متحدانش برای کاهش گسترده تولید دوام بیاورند، پیش‌بینی می‌شود که موجودی ذخایر متورم شده کمتر خواهد شد. اما باوجود شیوع دوباره ویروس که در چندین ایالت امریکا رواج پیداکرده است و دوباره در آسیا دیده می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی هشدار دارد که این ماجرا روی چشم‌انداز تقاضای نفت سایه می‌اندازد.

روز گذشته هر بشکه نفت ساعت ۷ و ۲۰ دقیقه صبح به‌وقت نیویورک با ۱.۴ درصد کاهش به ۳۹.۰۶ دلار در هر بشکه رسید. رشد دوباره کرونا یادآور یک موضوع نگران‌کننده است که شیوع کرونا قابل‌کنترل نیست.

این آژانس مستقر در پاریس به اقتصادهای بزرگ در زمینه سیاست انرژی توصیه‌هایی مطرح کرده است. قیمت‌های بین‌المللی نفت بعد از پایین‌ترین حد قیمتی خود در ماه آوریل، روز جمعه کمتر از ۴۲ دلار در هر بشکه فروخته است.

موج‌های شوک بحران کرونا هنوز هم احساس می‌شود. تقاضای جهانی نفت روزانه ۷.۹ میلیون بشکه یا حدود ۸ درصد کاهش‌یافته است. امسال به دلیل محدودیت‌های رفت‌وآمد و کوچک شدن اقتصادها، نیاز به محصولاتی مانند سوخت جت و بنزین کاهش‌یافته است.

البته به نظر می‌رسد این کاهش، به بدی پیش‌بینی که آژانس بین‌المللی انرژی ماه گذشته انجام داده بود نیست. این آژانس تخمین زده بود که تقاضا ۸.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

آژانس بین‌المللی انرژی، پیش یینی خود از تقاضای نفت را نسبت به اوج بحران برای سه ماه دوم سال ۱.۵ میلیون بشکه افزایش داده است.

با رفتن به سه ماه سوم سال، اکنون باید مصرف جهانی در مقایسه با سه ماه قبلی حدود ۱۴ درصد افزایش یابد. به گفته آژانس با احیای فعالیت‌های اقتصادی به‌طور متوسط تقاضا باید ۹۴.۳ میلیون بشکه در روز باشد.

عرضه جهانی نفت ماه گذشته به پایین‌ترین سطح نه‌ساله رسید. همان‌طور که اوپک پلاس تمام کاهش تولیدی که متعهد شده بود را اجرا کرد عرضه نفت به ۸۶.۹ میلیون بشکه در روز رسید.

اتحاد ۲۳ کشوری اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه متعهد شدند که برای ایجاد تعادل بازارها و جلوگیری از کاهش قیمت، کاهش بی‌سابقه ۱۰ درصدی در تولید نفت داشته باشند. البته رقم کاهش عرضه حتی بیشتر از اینکه وعده داده‌شده بود، کاهش پیدا کرد، چراکه سعودی‌ها رقم بیشتری از تولید را کاهش دادند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن