اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

مجلس و دولت به دنبال شتاب دادن به شاخص بورس

در شرایطی که بورس روزهای طلایی را سپری می کند و شاخص کل در رکورد شکنی تازه دومیلیون واحد را هم رد کرده است؛ حالا مجلس و دولت به دنبال آن هستند که علاوه بر حفظ این روند به آن شتاب هم بدهند. در این مسیر امروز در دو اتفاق مجزا ابتدا نمایندگان مجلس با دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم موافقت کردند و سپس در حرکتی دیگر رئیس جمهور در جلسه هیات دولت اعلام کرد:« هفته آینده یک گشایشی در اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد. عرضه های اولیه در شرکت ها در بورس در هفته های آینده بسیار مهم و ادامه دار خواهد بود.»

اسماعیل جلیلی معاون حقوقی وزارت اقتصاد درباره تصویب لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و یا فرابورس ایران که ۱۶۸ نماینده رای مثبت به آن دادند؛ گفت:« یکی از تاکیدات و توصیه‌ها در کمیسیون‌های مجلس و جلسات علمی در حوزه بازار سرمایه تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس بود. به همین دلیل دولت در تیر ماه سال جاری دو فوریت لایحه‌ای را تصویب کرد و در اول مرداد ماه آن را تقدیم مجلس کرد. با این لایحه دستگاه‌های اجرایی که شرکت‌های بورسی را تحت کنترل و تملک دارند برای تامین مالی طرح‌های جاری و توسعه مد نظر با افزایش سرمایه موافقت می‌کند که آن را منوط به عرضه سهام آنها در بورس می‌کنند. یعنی با این کار هم رویکرد تامین منابع و افزایش سرمایه مدنظر است و هم این که با صرف سهام شرکت با سلب حق تقدم شرکت اقدامی صورت می‌گیرد که نتیجه آن کمک به سهامداران خرد است و فرصتی برای شرکت‌های بورسی است که رابطه آنها با منابع دستگاه‌های اجرایی قطع شده و صرفا از محل صرف سهام در بازار سرمایه به تامین مالی و اجرای طرح‌ها عمل کنند.»

علاوه بر این به اعتقاد کارشناسان خبرخوشی که رئیس جمهور آن را اعلام کرده است مربوط به دومین عرضه سهام شرکت های دولتی می شود. قرار است دومین ETF دولتی که متشکل از شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران است، تا آخر ماه جاری و احتمالا در هفته آینده عرضه ‌شود. در مورد جزییات بیشتر عرضه نیز ابوالقاسم شمسی جامخانه، معاون سازمان خصوصی سازی، گفته است: ETF پالایشی کارها درحال انجام است. در این راستا تصمیم اولیه دولت چهار پالایشگاه تبریز، اصفهان، تهران و بندرعباس بود. درحال حاضر طبق مصوبه هیات واگذاری، دو تا از پالایشگاه‌ها بلوکی عرضه می‌شود. او ادامه داد: پالایشگاه تبریز که آگهی شد و پالایشگاه بندر عباس هم به زودی آگهی می‌شود؛ بنابراین باقی مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های نفت تهران و اصفهان، در قالب ETF پالایشی عرضه خواهد شد.همچنین دولت امکان برداشت و فروش ۳۰ درصد دیگر از سهام عدالت را هم برای افرادی که روش مستقیم فروش را انتخاب کرده اند از روز عید غدیر فراهم می کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن