اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

فاز اول توافق تجاری پکن و واشنگتن ادامه پیدا می کند؟

در فاز اول معامله تجاری که در ژانویه امضا شد، چین متعهد شده بود که خرید کالاهای امریکایی را تا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به سطح سال ۲۰۱۷ افزایش دهد. قرار بود این خرید ها شامل محصولات کشاورزی، تولیدی، انرژی و خدمات باشد.

مقامات ارشد ایالات متحده و چین قرار است طی یک کنفرانس ویدئویی در اواسط ماه آگوست، فاز یک معاملات تجاری و احتمالا شکایات متقابل در روابط پرتنش رو به افزایش میان دو کشور را بررسی کنند. سی‌ان‌بی‌سی گزارشی دراین باره منتشر کرده است.

طبق این گزارش، رابرت لاتیزر، نماینده تجاری ایالات متحده و لیو هی، معاون نخست وزیر مذاکره کنندگان اصلی خواهند بود. این جلسه برای بررسی شش ماه اول این معامله که از ۱۵ فوریه آغاز شده، تشکیل می شود.

برنامه این جلسه برای اولین بار توسط وال استریت ژورنال گزارش شده است. اما دفتر نماینده تجاری ایالات متحده و وزارت خزانه داری این کشور به سوالات بیشتر پاسخ نداده اند.

در فاز اول معامله تجاری که در ژانویه امضا شد، چین متعهد شده بود که خرید کالاهای امریکایی را تا حدود ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به سطح سال ۲۰۱۷ افزایش دهد. قرار بود این خرید ها شامل محصولات کشاورزی، تولیدی، انرژی و خدمات باشد.

اما چین با رکود جهانی ویروس کرونا، بسیار عقب تر از سطح مورد توافق قرار دارد. هدف سال اول افزایش ۷۷ میلیارد دلاری خرید از امریکا بود.

واردات کالاهای کشاورزی بسیار پایین تر از سطح سال ۲۰۱۷ قرار دارد و خیلی عقب تر از ۵۰ درصد افزایش مورد نیاز برای رسیدن به هدف ۳۶.۵ میلیارد دلاری سال ۲۰۲۰ ایستاده است. علاوه بر این پکن تنها ۵ درصد از محصولات انرژی مورد نیاز برای رسیدن به هدف سال اول فاز اول معامله تجاری و رقم ۲۵.۳ میلیارد دلار را خریداری کرده است.

یکی از افراد آشنا به این توافق اعلام کرد: مقامات تجاری چین امیدوار بودند که در مورد سایر موارد فراتر از فاز اول پیش بروند. او گفت: این جلسه، یک جلسه عادی نیمه سال است و همچنین با شرایطی که روابط دو کشور رو به وخیم تر شدن است، طبعا چیزهای زیادی برای گفتگو وجود دارد.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا چندی پیش تهدید کرده که توافق تجاری را با چین به پایان خواهد رساند. او چین را مقصر انتشار ویروس کرونا در کل جهان می داند و تنش ها با وجود تحریم های ایالات متحده در رابطه با سرکوب امنیتی در هنگ کنگ، میان دو کشور افزایش یافته است.

آخرین اقدام تحریک آمیز میان دو اقتصاد بزرگ جهان، تهدید ترامپ مبنی بر ممنوعیت استفاده از نرم افزار تیک تاک -که یک برنامه اشتراک ویدوئوی چینی است- در امریکا بوده است. ترامپ گفته ممنوعیت تیک تاک اعمال می شود مگر اینکه به یک خریدار غیر چینی فروخته شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن