اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ضرر ۱۳۰ میلیون دلاری در صادرات فرش

حامد چمن‌رخ، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف

 

🔺تدوین و صدور بسته سیاستی جدید ارزی بانک مرکزی در شرایطی که اقتصاد کشور در تلاطم‌های متعدد به سر می‌برد، عجیب و غیرمنطقی است و به زودی، کاهش قابل توجه صادرات در گمرکات کشور به طور محسوس رخ خواهد داد.

🔺حذف گزینه واردات در مقابل صادرات موجب برهم خوردن تعادل تجارت خارجی کشور می‌شود علاوه بر پایین کشیدن صادرات غیرنفتی، واردات را نیز کاهش خواهد داد.

🔺تصمیم‌گیران و تنظیم‌کنندگان چنین دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و عجیب در بانک مرکزی، در شرایطی که نیاز جدی و حیاتی کشور به ارز است، نه تنها کمک‌حال صادرکنندگان و ارزآوران به کشور نیستند بلکه در برابر فعالیت اقتصادی این بخش نیز دست‌اندازهای کوتاه و بلند قرار می‌دهند.

🔺مشکلات ناشی از دستورالعمل‌های پیاپی بانک مرکزی برای بازگشت ارز صادراتی، منجر به آن شده که کارت بازرگانی تعدادی از اعضای باسابقه ۳۰ و ۴۰ ساله اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران، تعلیق شود.

🔺ارزش صادرات فرش دستباف ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۵۰ میلیون دلار بود، تشدید تحریم‌ها باعث شد تا بازار آمریکا را از دست بدهیم و صادرات فرش ایران طی سال ۹۷ به ۲۳۰ میلیون دلار کاهش یابد. با پیدایش دستورالعمل تعهد ارزی، ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال ۹۸ به ۶۰ میلیون دلار ریزش کرد. حال مسئولان بانک مرکزی باید برای ضرر ۱۳۰ میلیون دلاری که کشور از محل کاهش صادرات فرش طی مدت دو سال متحمل شد، پاسخگو باشند.
#ارز_حاصل_از_صادرات

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن